Over Jacco Olivier

In het landschap van de schilderkunst neemt Jacco Olivier met zijn prachtige, stille melancholische werken een uitzonderlijke positie in. We zijn heel blij met de samenwerking met Olivier, die geleid heeft tot een prachtige speciale editie.

Victoria Miro Gallery

In het werk van Jacco Olivier (1972, Goes, Nederland) komen schilderkunst en videokunst samen. Olivier is begonnen als schilder van grote doeken. Om beter te begrijpen wat hij precies deed, begon hij foto’s te maken van delen uit het schilderij. Vervolgens zette hij de beelden achter elkaar en ontstond een animatie, een verhaal van het geschilderde.

Olivier schildert sindsdien veelal op klein formaat en fotografeert losse beelden uit de schilderijtjes die hij monteert en over elkaar heen laat gaan. Het resultaat zijn soms monumentale projecties en soms kleine op de wand geprojecteerde films.

 

Atelier Jacco Olivier

In de fascinerende experimentele films springen figuratie en abstractie voortdurend haasje over. De tijdens het schilderen gemaakte, keuzes laten zichtbare sporen achter. Het is een unieke poëtische wereld.

Untitled (Wolf), 2019, fragment

In de afgelopen 2 jaar is de kunstenaar naast zijn videowerken weer meer gaan schilderen op – soms groot formaat – doek. De kleine paneeltjes waar hij normaliter op werkt hebben plaatsgemaakt voor sterke schilderijen waar het schilderplezier van afspat.

 

Atelier Jacco Olivier met zijn paneeltjes-archief.

We vroegen Jacco Olivier naar zijn werk en de speciale editie.

Waar ben je opgroeid en opgeleid?

Ik ben opgegroeid in Kloetinge, Zeeland, heb kunstacademie in den Bosch gedaan en daarna 2 jaar Rijksakademie.

Hoe begin je aan een nieuw werk?

Eerst moet er een interesse in iets zijn, dat kan soms best lang duren, ik moet iets willen uitproberen. Het allereerste begin is dan gewoon een kleur opzetten en zien wat er gebeurt. Net zo lang tot er iets ontstaat wat anders is dan ik in het begin verwacht had en daar reageer ik dan op, of niet, en dan is het klaar.

 

 

Bestaat er voor jou zoiets als een gemiddelde werkdag qua indeling en bezigheden?

Ik houd er erg van als de dagen op elkaar beginnen te lijken, s’morgens beetje opruimen, rommelen, mailen en s’middags schilderen. Ik ga ook graag avonds nog even naar mijn atelier. En als het kan in de weekenden ook.

 

 

Kun je voor ons je atelier omschrijven?

Ik heb een atelier in een oud schoolgebouw op een gracht in Amsterdam, 10 minuten lopen van mijn huis. Niet heel groot, 50 m2 maar wel lekker hoog, 4,5 meter. Die hoogte heb ik praktisch niet veel aan maar die voelt wel fijn.

Je werkt zowel met verf als met digitale middelen om nieuw werk te maken. Hoe is dit zo gekomen?

Tijdens het schilderen gebeuren de mooiste dingen vaak aan de randjes van een schilderij, of op een heel klein stukje ergens in een hoek. Of daar waar ik mijn kwast afsmeer. Daar neem ik foto’s van.

 

 

Ik neem ook graag foto’s van de verschillende stadia die een schilderij doormaakt. Zo kan ik de openheid, die in de eerste aanzetten van een schilderij nog aanwezig is, bewaren. En terugkijken: Op de computer bekijk ik die foto’s, knip er stukjes uit, zoom ik er op in of leg ze over elkaar heen. En zo ontstaat er weer nieuw werk.

Wanneer is een werk voor jou af?

Als het geld op mijn rekening staat – o nee – da’s een oude grap. Het werk is af als ik er niets meer aan verander.

Zijn er bepaalde thema’s die vaker terugkeren in je werk?
Ik denk het wel maar misschien kan ik dat zelf niet goed beoordelen. Het menselijk onvermogen is wel een thema denk ik.

 

Atelier Jacco Olivier 2020

Kun je iets vertellen over de nieuwe editie? Hoe kwam je tot dit werk en tot deze reeks van apen?

Ik ben deze reeks met apen begonnen als tegenhanger voor een reeks hele grote schilderijen met afbeeldingen van Galaxy’s. Deze grote doeken zijn een soort constructies terwijl de apen hele losse spontane schilderijen zijn.

Daarbij spaarde ik in de grote doeken de cirkels en planeten uit de achtergrond. Dus niet de vorm zelf schilderen maar de vorm eromheen. Dat heb ik met de apen doorgezet, de vorm uitgespaard, de aap zelf is min of meer rest ruimte.

 

Jacco Olivier – Untitled (Monkey) 2020

Misschien koos ik ook apen omdat de film 2001 Space Odyssey begint met apen. En een aap is natuurlijk ook een soort zelfportret.

Maar vooral wilde ik zien hoe ik met weinig toch een uitdrukking in vorm kon geven.

 

Jacco Olivier, Tuesday

Jacco Olivier, Tuesday

Over de editie

Een heerlijk wat onnozel aapje kan ons misschien troost bieden in verwarrende tijden. Wij genieten van de typische, haast achteloze, losse toets van de schilder en de ‘open’ gelaten partij in het midden van het werk.

Jacco Olivier,
Tuesday (2021)
38 x 28 cm
hoogwaardige pigmentdruk, oplage 33

€ 575,-

 

Videowerk van Jacco Olivier in de Art space van de AkzoNobel Art Foundation in Amsterdam

Jacco Olivier is opgeleid aan de Hogeschool voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch en aan de Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam. Hij heeft solotentoonstellingen gehad bij onder meer bij het Indianapolis Museum of Art , Marianne Boesky (New York), Galerie Ron Mandos (Amsterdam), Galerie der Stadt Backnang (Germany), GEM (Den Haag), Center for the Arts at Virginia Tech (Blacksburg USA), New York City Center, curated by the New Museum (New York), Galerie Thomas Schulte (Berin), Victoria Miro Gallery (London). Zijn werk is in talloze collecties opgenomen, waaronder Museum Voorlinden en de Akzo Nobel Art Foundation. In 2019 won Olivier de Jeanne Oosting Prijs voor de Schilderkunst.

Wij maakten een aantal jaren geleden een videoportret van Jacco Olivier in opdracht van AMC Kunstzaken naar aanleiding van zij enorme videoprojectie in de wachtkamer van de Eerste Hulp (bekijk de video hier).

Deel deze pagina