Over Katrin Korfmann

Het werk van Katrin Korfmann (1971, Heidelberg, Duitsland) is internationaal overal te zien, alleen al afgelopen jaar toonde ze haar werk op tentoonstellingen in de VS, Polen, Canada, Duitsland, Zweden, Nederland en binnenkort in China. Haar werk ontstaat ook over de hele wereld. Overal waar mensen elkaar ontmoeten, al is het vluchtig, perrons, straten, pleinen, stations, deze locaties kunnen het begin van een foto zijn.

Korfmann’s methode is om op één plek lange tijd veel foto’s te nemen, soms 500 maar ook weleens 2000 stuks. Locaties die haar fascineren, meestal passages in de openbare ruimte fotografeert ze vanuit een kraan of op een andere manier vanaf een hoogte. De foto’s voegt ze vervolgens samen tot één foto. Door het samenbrengen van vele foto’s in één lijkt er iets niet te kloppen. De gefotografeerde mensen zijn bij elkaar, maar tegelijkertijd voel je dat ze soms geen relatie met elkaar aangaan.

Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk?
De mens de samenleving en de openbare ruimte.

katrin-korfmann-overzichtsfoto-kopeikin

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Ik ben opgegroeid in Berlijn en opgeleid in Amsterdam aan de Rietveld- en Rijksakademie.

Wat inspireert je?
Dat zijn heel veel dingen, zoals bijvoorbeeld literatuur, mijn kinderen, documentaires en muziek…

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk?
Soms zie ik iets en dan weet ik – hier moet ik iets mee doen. Bijvoorbeeld en foto in de krant. Maar het gebeurt ook zomaar dat ik iets tegen kom op straat. Of ik vind een bepaald thema interessant en dan doe ik onderzoek naar locaties die over dit onderwerp gaan.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Die is altijd anders, vaak ben ik op de studio, ik doe beeldbewerking, research en helaas veel te veel mails. Maar ik reis ook veel voor opnames of research.

katrin-korfmann-studio-2016

Kun je voor ons je werkplek/atelier/studio omschrijven?
Ik vind het heerlijk, er is een grote tuin buiten, veel groen wat erg fijn is naast de drukte in Amsterdam waar ik woon.

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?
Die zijn er eigenlijk niet – alles is gewoon voor mij. Mijn bank, vier computerschermen en mijn theepot.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Ze zijn alle twee erg belangrijk. Ik luister ook heel graag naar goede radio uitzendingen op de BBC of Deutschlandradio.

 

Kornati (2019), Katrin Korfmann

Is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Kleurgebruik is de essentie van mijn werk.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Dat is lastig om te benoemen want hiermee sluit je ook heel veel uit. Soms is een minder goed werk even belangrijk om te maken. Maar eigenlijk weet je pas na een paar jaar later hoe belangrijk iets was. Ik zie het werk meer als een proces. Een geheel uit losse werken. Een puzzel die continu verandert.

Katrin Korfmann, Homo Ludens 11, 100 x 70 cm

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?
Ik heb een paar werken van vrienden maar eigenlijk veel te weinig. Er zijn zoveel collega’s waar ik graag een werk van zou willen hebben maar ik ben totaal geen verzamelaar. Ik vind het fijn om tegen leegte aan te kijken of naar de bomen buiten. Ik hou van witte muren.

Heb je interesse in een bepaald werk van Katrin Korfmann, laat het ons even weten, we helpen je graag verder. Momenteel hebben we een prachtig monumentaal werk van Katrin in onze tentoonstelling bij De Groen in Arnhem.

Deel deze pagina