Over Maarten Tromp

Maarten Tromp (1980) studeerde in 2005 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en won in 2009 de tweede prijs van de Bouw in Beeldprijs in het Cobra Museum. Hij is een verhalenverteller, of dat nu verhalen zijn die hij maakt in Amsterdam of in het nauwelijks door Westerlingen bezochte Nieuw-Guinea. Tromp verdiende volgens de Volkskrant 4 sterren met zijn fotoboek over de Indische Buurt in Amsterdam. Over de “De buurman, z’n ex en de eigenaar van de wasserette“: “..het fotoboek waarmee de jonge fotograaf Maarten Tromp (1980) in een klap een klassieker op de wereld schopt.. ..Juist de manier waarop hij het gevoel van ongerustheid combineert met het poëtische straatleven maakt zijn boek tot een monumentaal document van het grotestadsleven aan het begin van de 21e eeuw.”

Welke thema's zijn belangrijk in jouw werk?
Fotografie en film zijn voor mij bij uitstek de media om verhalen te vertellen. Ik werk veel op straat, met de camera breng ik mijn ontmoetingen en interacties met anderen in beeld. Twee grote onderwerpen waar ik al langere tijd mee bezig ben zijn de surveillancestaat en de Nederlandse koloniale geschiedenis. Ook houd ik me bezig met mediamechanismen en de invloed van technologie op ons leven. Het boeit me wat we dagelijks via televisie en online te zien krijgen en wat mensen van zichzelf laten zien. Deze tweede werkelijkheid en de grenzen tussen feit en fictie onderzoek ik en gebruik ik in mijn werk.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Ik ben geboren en opgegroeid in Amsterdam. Door de jaren heen heb ik er veel gefotografeerd en gefilmd – en nog steeds werk ik er graag. Van jongs af aan heb ik veel gereisd. Mijn reizen geven me steeds weer een nieuwe kijk op het leven en de wereld, en zo ook op Amsterdam. In 2005 ben ik afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.

Wat inspireert je?
Mooie films en muziek. Avontuur. Activisme. De teksten van Murakami en Spinvis. De bossen, de bergen en het dierenrijk. En de stad natuurlijk waar de emoties, de absurditeit, de schoonheid en de donkere kant van het leven volop te vinden zijn.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint met aan nieuw werk? Start je met een idee, een verhaal of een beeld?
Ideeën zijn er eigenlijk altijd in overvloed, over onderwerpen die me interesseren lees en kijk ik veel. En door de dag heen neem ik veel in mij op. Ik creëer beelden in mijn gedachten geïnspireerd door wat ik om me heen zie gebeuren, en door media-uitingen en films. Deze beelden zoek ik vervolgens weer in de werkelijkheid om ze vast te leggen (dit kan soms een lange zoektocht zijn). De beelden die ik verzamel breng ik vervolgens samen, tot ze het verhaal vormen dat ik wil vertellen.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Elke dag ziet er weer heel anders uit. Ik werk vaak aan meerdere langlopende projecten tegelijk en daarnaast aan opdrachten.

Met welk materiaal werk je graag?
In mijn fotografie werk ik nog steeds veel analoog, op middenformaat film. Afwisselend in kleur en in zwart-wit, ze hebben allebei hun eigen kracht.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Het moet gewoon een heel sterk beeld of verhaal geworden zijn, dat ik keer op keer zelf wil zien. Als ik er zelf niet op uitgekeken raak dan is het af.

Heb je zelf werk van collega kunstenaars? Waarom?
Jazeker, een deel heb ik aangekocht en ik ruil soms werk met bevriende kunstenaars. Zo heb ik werk van o.a. Marjolijn Mandersloot, Michiel Hogenboom, Sarah Mei Herman en Vivianne Sassen. Mooie dingen inspireren me, dus die heb ik graag om me heen.

Deel deze pagina

Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: