Over Marjolein Rothman

We toonden in onze pop-up ruimte bij de Westergasfabriek een bloedmooie tentoonstelling van Marjolein Rothman. Olieverf op aluminium, bloemen geschilderd in snelle kalligrafische toetsen - soms half uitgeveegd - balancerend tussen herkenbaar en abstract. De werken zijn in één sessie geschilderd en hebben allemaal een onwerkelijke gloed.

De bloemschilderijen zijn geschilderd op kleine en grote aluminiumpanelen. Ze hebben iets ongenaakbaars en geheimzinnigs. De kleurzweem is ongekend. Voor de echte liefhebber van schilderkunst is het smullen. Marjolein Rothman heeft een mooie internationale staat van dienst en werkt samen met galeries in Antwerpen en Stockholm. Ze studeerde aan de Rijksakademie in 2003/2004. Wij toonden al eerder in onze tentoonstellingen met veel succes werk van Marjolein, onder andere cut-outs en silhouetten. Je kunt haar werk kennen van het portret van koning Willem Alexander in de raadzaal van het Amsterdamse stadhuis.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk?
Ik werk eigenlijk altijd in series: monumenten, portretten van heiligen, bloemen. Gevonden en eigen foto’s vormen het uitgangspunt voor de schilderijen. In het geval van de heiligen begon het met een bidprentje uit een kerk in Rome, bij de bloemenserie was het een koffer met kodachrome dia’s die ik op straat vond. Vervolgens verzamel ik meer materiaal, maak zelf foto’s, leg een klein archief aan.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Ik ben minimaal 5 dagen per week in mijn atelier maar werk niet op vaste tijden. Ik houd er van om 's avonds te werken. Het begint altijd met het mengen van de verf: eerst zwart en daarvan afgeleid een tonaal palet. En eindigt met het schoonmaken van de glasplaat en de penselen. Dat zijn vaste rituelen. Wat daartussen gebeurt, verschilt per dag. Wat wel een constante is: een werk wordt in 1 sessie gemaakt en is af wanneer ik de studio verlaat. Soms na 2 uur, soms na 10 uur.

Marjolein Rothman, Kodachrome III

Kun je voor ons je atelier omschrijven?
Ik heb ene heel fijn atelier, vlak bij mijn huis. Een groot, hoog lokaal in een oude school in een rustig deel van de Jordaan. Hoge ramen met luxaflex, stucloop over de te mooie houten vloer. Boven, op de verdieping is de 'schone’ werkplek, met een bureau, een bank, een boekenkast.

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?
Een doosje met verdroogde mandarijnenschillen (gaven jaren geleden de kleur aan van een schilderij), een sleutel bovenop de meterkast die er lag toen ik het atelier betrok, een klein houten engeltje.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Altijd met muziek, dat is bepalend voor het werk. Bij een werk of serie werken hoort vaak een specifieke cd die ik steeds opnieuw draai. Bij deze serie draaide ik vooral de plaat van Jesu / Sun Kill Moon (2016).

Met welk materiaal werk je graag?
Ik heb lang met acryl gewerkt en daarvoor ook met ei-tempera, nu werk ik weer met olieverf, op aluminium platen. Het maakt het mogelijk snel te werken, delen uit te wissen, de voorstelling terug te halen/ uit te vegen, om zo tot de essentie van een beeld te komen. Kleurgebruik is belangrijk en staat altijd in dienst van het licht.

Tentoonstelling Marjolein Rothman @ We Like Art, Westergasfabriek, december 2017

Wat inspireert je?
Ik ben geïnteresseerd in emblematische beelden. In hoe ik hun betekenis kan kantelen.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Ik wil een beeld zo direct mogelijk neerzetten. Niets verhullen, de handeling van het schilderen tonen, alsook de onvermijdelijke 'fouten’. Ik ben er niet op uit een mooi plaatje te maken, een schilderij beschouw ik als het resultaat van een intentie, een handeling en een tijdspanne. Voor een bepaald schilderij is er een moment, waarop alles samenkomt. Pas later kan ik beoordelen of het schilderij goed is, of het klopt. Het klopt wanneer er iets van dat moment zichtbaar is.

Marjolein Rothman, Groet

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?
Ja, ik heb werk geruild met bevriende kunstenaars waaronder Alexandra Leykauf, Katja Mater, Tjebbe Beekman. En soms koop ik een werk, zo heb ik een erg mooie ingeschilderde zeefdruk van Raoul de Keyser en een schilderij van Kees Goudzwaard. Ik geniet er iedere dag van (en ze vormen mogelijk mijn pensioen).

Opbouw tentoonstelling Marjolein Rothman

Marjolein Rothman (Eibergen, 1974) studeerde aan de AKI in Enschede (1994-1999) en vervolgde haar opleiding aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam (2003-2004). In 2004 ontving zij de Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst. Rothman exposeert regelmatig in binnen- en buitenlandse galeries en musea, o.a. in: De Kunsthal (Rotterdam), De Vleeshal (Middelburg), Stadsgalerij Heerlen, De Vishal (Haarlem), De Nederlandsche Bank, Motive Gallery (Amsterdam), Wetterling Gallery (Stockholm) en NK Gallery (Antwerpen). Rothman doceert sinds 2011 aan de AKI in Enschede, bij de studierichting Fine Art Painting. Ze woont en werkt in Amsterdam.

Marjolein Rothman, Kodachrome V

Deel deze pagina

  • Marjolein Rothman

    Kodachrome VIII (2017)
     2.900,00 Lees verder:
  • Marjolein Rothman

    Kodachrome III (2017)
     2.900,00 Lees verder:
  • Marjolein Rothman

    Aluminium voor editie Tournesol
     50,00 Lees verder:
Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: