Cabinet (The Vessel), 275 x 370 x 100 cm, olieverf en potlood op panelen panels in een houten kabinet
Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk?
Het is zo dat op subatomair niveau, de werkelijkheid pas bestaat zodra er naar gekeken wordt. Deeltjes bestaan pas op het moment dat ze bekeken worden, deeltjes die dus onze dagelijkse realiteit vormen.
Het is de link met de werkelijkheid en het zien die me fascineert. Hoe kan het dat we naar verf kijken, op een plat vlak, en daar dan toch betekenis in zien die verder reikt dan strikt die verf? Een kunstenaar beweegt altijd tussen het alledaagse leven en het artificiële in. Kunst is juist net niet de werkelijkheid en kan daardoor een beter begrip van die realiteit inzichtelijk maken. We aanschouwen beelden die ons kader zijn waarmee we de werkelijkheid creëren en zijn. Ik hoop dan ook dat mijn werk zich daar ergens bevindt.
The Vessel (Just What Is), 213 x 284cm, Oil and pencil on panel (wall view)
Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Ik begon mijn studie in Breda 2007-2011 en in 2014/2015 was ik deelnemer aan de Jan van Eyck. In Maastricht en ben sindsdien in Zuid-Limburg blijven hangen. Ook al is het ver van de Randstad vandaan, er zijn een hoop interessante steden in de buurt zoals Brussel en Keulen.
Wat inspireert je?
Inspiratie is maar een heel klein deel van de praktijk van iedere kunstenaar. Het daadwerkelijk beginnen aan een nieuw werk, die steen de berg op te rollen terwijl je weet dat het geen nut heeft. Iedere keer maar weer. Goede ideeën heeft iedereen wel eens, het gaat er om dat je er daadwerkelijk iets mee doet en hoe je dat doet.
Cabinet (The Nightinggale Sings in the Bronze Green Oaken Wood) – 213 x 110 x 27,5 cm, Oil and pencil on panels in wooden cabinet, 2016
Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk? Start je met een idee, een verhaal of een beeld?
Ik beschouw mijn werk als een dichtbundel, of een goed muziekalbum. Het bestaat uit losse delen die op zichzelf te waarderen zijn. Maar in het geheel ontstaat er een wisselwerking tot die delen die de som weten te overstijgen. De focus is steeds bij het ene werk, maar altijd in relatie tot het ander. Soms komt het ene werk als eerste, soms het grotere verhaal waar het een onderdeel van is.
Paravent, Panels and paint & Trainspotting, 50,5 x 38cm, Escutcheon, 90 x 67,5 cm & The Dark Descent, 90 x 67,5cm, oil and pencil on panels
Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Iedere werkdag is anders, maar ik begin vaak later op de dag en werk dan ook tot laat door.
Kun je voor ons je atelier omschrijven?
Als schilder heb je in principe niet zo veel nodig, enkele penselen, wat verf en een ezel zijn voldoende. Het belangrijkste is vooral hoe je als kunstenaar eindelijk begint aan die Sisyphus opdracht. Die witte leegte opvullen met verf is makkelijker gezegd dan gedaan.
Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?
Een strijkijzer, al zul je die in veel houtwerkplaatsen ook tegenkomen. Er ligt nog iets van wat ooit een basgitaar en een effectpedaal was.
Werk je graag met muziek of in stilte?
Van Mindless Selfindulgence tot Simeon ten Holt, van Melt Yourself Down tot Sunn O))), van Swans tot Dälek en alles wat er mogelijk nog tussen zit. Het is zelden stil in mijn atelier als ik aan het werk ben.
Shadow Theatre – Installation , oil and pencil on panels and cabinets
Met welk materiaal werk je graag – is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Ik werk op paneel met twee kleuren verf, zwart en wit. De enige keer dat ik ze daadwerkelijk meng is in de grijze onderlaag. Meer heb ik niet nodig.
Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Mijn werk is zo droog mogelijk. Om daar te raken gebruik ik een techniek die vergelijkbaar is met die van de oude meesters. Een zeer rechtlijnige techniek waarvan stapsgewijs wordt voortgezet op eerdere zetten. Het werk is voltooid zodra de stappen doorlopen zijn.
Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars? Waarom?
Het voordeel van kunstenaar zijn is dat je werk kunt ruilen, al heb ik ook wel eens werk gekocht. Simpelweg omdat ik of de kunstenaar zeer waardeer, of het werk mooi vind.
Study of a Window, 38 x 27,5 cm, olieverf en potlood op paneel, uit een reeks van 3
Je maakte speciaal voor ons multiple, kun je iets vertellen over deze 3 panelen?
Ja toen jullie mij benaderden voor een werk in oplage dacht ik driemaal is scheepsrecht. Van een afstandje zie je drie achterzijdes van kleine spieramen. Het doek is vastgeniet en hier en het doek is wat slordig omgevouwen. Pas als je dichterbij zie je dat het een schilderij is, op paneel zelfs. Er komt geen doek aan te pas. Ook zie je de ondertekening er onderdoor schemeren.
Ik zie mijn schilderijen als het werk van een goochelaar die de toeschouwer een illusie laat zien maar, tegelijkertijd, de machinerie toont die die truc mogelijk maakt. En ook al weet je hoe de truc werkt, de magie blijft behouden.