Folkert de Jong is wereldberoemd geworden met zijn levensgrote beeldengroepen gemaakt van materialen die normaal gebruikt worden als isolatiemateriaal. Zijn monumentale sculpturen van styrofoam en polyurethaanschuim laten vaak mensfiguren zien in vale en bonte kleuren.
Het zijn bouwmarktmaterialen zonder kapsones die hem al jaren fascineren. De Jong is een ware virtuoos in het beeldhouwen op monumentale schaal.
We zijn heel blij met de lancering van een speciale serie van 40 unieke werken van Folkert de Jong. Tip: via de koopknop zie je meer afbeeldingen en kun je doorklikken naar de webshop.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Tot en met 22 juni 2025 is de tentoonstelling FOLKERT DE JONG te zien bij Gallery Sofie Van de Velde, Nieuw Zuid, Antwerpen. Met vrijwel allemaal splinternieuwe beelden is het een overrompelende show die onze Belgische buren een ideale ingang biedt in het oeuvre van Folkert de Jong.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong (1972) was van 1998 tot 2000 verbonden aan de Rijksakademie. Zijn werk is opgenomen in talloze internationale collecties en is tentoongesteld van Los Angeles tot Zuid-Korea, onder meer bij Saatchi (Londen), Picasso Museum (Barcelona), Mackintosh Museum (Glasgow), het Groninger Museum, Kunsthal KAde Amsterfoort, James Cohan Gallery (New York), Kunsthalle Winterthur en Art Basel Miami. Op dit moment is zijn werk onder meer te zien te zien bij galerie Sofie van de Velde in Antwerpen, Museum De Fundatie in Zwolle en binnenkort in Museum Kranenburgh in Bergen.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Alsof je wordt meegezogen in een draaikolk waaruit geen ontsnappen mogelijk is.
De titel van deze speciale multiple: VORTEX, gaat over het gevoel wat Folkert heeft van de tijdgeest: "alsof je wordt meegezogen in een draaikolk waaruit geen ontsnappen mogelijk is". De tekst, gemaakt van afgegoten vingers en een halve citroen in gekleurd epoxy is een verbeelding van deze verloren grip op wat er aan de hand is in de wereld. Een cryptische noodkreet in een opgevoerd fluor palet.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
'The Shooting at Watou' is tot en met 12 oktober 2025 te zien in de de cupola van het Bonnefanten Museum in Maastricht.
Het werk maakte Folkert de Jong in 2006 speciaal voor het kunst- en poëziefestival in Watou. Dit Belgische dorpje, op de grens met Frankrijk, is door de geschiedenis heen geteisterd door oorlog. De beeldengroep bestaat uit elegant geklede soldaten die een kolossale roze figuur omringen.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Op dit moment (en nog tot en met januari 2026) is er in Hamburg bij het Woods Arts Institute een enorme presentatie te zien van Folkert de Jong waarin hij reageert met zijn werk op het werk van talloze collega-kunstenaars.
De tentoonstelling 'You Cannot Say Goodbye to a Myth' nodigt bezoekers uit de wereld te ervaren en de kunst te ondergaan via 16 zalen en 16 momenten. Een dialoog over het lichaam en de geschiedenis, over herinnering en mythe, over vergankelijkheid en transformatie.
De kern van de tentoonstelling is het werk van Folkert de Jong, wiens sculpturale installaties van vluchtige materialen zoals polyurethaanschuim en piepschuim even verontrustend als fascinerend zijn.
Zijn werken zijn grotesk, kleurrijk en bijna speels – en bieden een diep inzicht in de menselijke afgrond van macht, geweld en trauma.
Folkert de Jong reageert onder meer op het werk van: Arman, Joseph Beuys, César, Dinos & Jake Chapman, Mat Collishaw, Jimmie Durham, Barnaby Furnas, Anna Gaskell, Isa Genzken, Jessica Jackson Hutchins, Son Jongjun, Edward Kienholz, Henning Kles, Douglas Kolk, Markus Selg, Dirk Skreber, Agathe Snow, Daniel Spoerri, Kelley Walker en Andy Warhol. Alle werken uit de Collectie Reinking.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Folkert de Jong: "De multiple maakt het kopen van kunst democratisch. De prijs maakt het mogelijk voor bijna iedere kunstliefhebber om kunst te kunnen kopen. Dat vind ik belangrijk.
Op Art Island presenteert We Like Art een aantal werken van Folkert de Jong waaronder deze monumentale zeefdruk op doek 'Nomoiselles' (2018)
Voor dit werk liet De Jong zich inspireren door Pablo Picasso's Les Demoiselles d'Avignon (1906-1907). In Les Demoiselles gebruikte Picasso, zoals bekend, prostituees als model. 'Les Demoiselles' wordt al een eeuw lang beschouwd als het een vertrekpunt van het modernisme.
Kritiek op het werk heeft het gesprek over het modernisme gevormd. Een aantal feministische kunsthistorici beschouwen Les Demoiselles als een zeer vrouwvijandig schilderij. Ook dragen sommige figuren in Les Demoiselles Afrikaanse maskers. Folkert: "Picasso vond het mooi dat de maskers de drager verhullen. Ze veranderen je in iets anders: een dier, een demon, een god. Modernisme is kunst dat een masker draagt."
In 2008, honderd jaar na de creatie van Les Demoiselles, werd in Oekraïne de radicaal-feministische beweging FEMEN opgericht. FEMEN streeft naar empowerment van vrouwen. De groep trok regelmatig de aandacht van de internationale pers door (semi-)topless te demonstreren.
Vrouwen hebben bij hun acties vaak teksten op hun lichaam geschreven. In de manier waarop FEMEN hun boodschap uitdraagt – door die letterlijk over het naakte lichaam te schrijven – ziet De Jong een parallel met de polariserende discussies over Picasso's geschilderde vrouwenfiguren met Afrikaanse maskers.
Hij ziet een verband tussen kunst en leven, cultuur en natuur, en een poging om te erkennen dat alles één is. Om dit verband te benadrukken, herschepte De Jong de vrouwenfiguren uit Picasso's schilderij en vertaalde ze in gegoten polyurethaan poppen. Op deze gereïncarneerde Avignon-meisjes projecteerde hij de teksten die op de lichamen van de FEMEN-activisten waren geschreven.
"Dit is het portret van Marlene Dietrich als pendant van Leni Riefenstahl, gecombineerd met de pose en een masker dat afkomstig is van het schilderij Desmoiselles d'Avignon (1906) van Picasso.
Op de buste staan teksten die gebaseerd zijn op de demonstraties van de in 2008 in de Oekraïne opgerichte vrouwen beweging Femen."
Folkert de Jong (1972) maakte meteen furore na zijn werkperiode aan de Rijksakademie. Met zijn presentatie 'The Iceman Cometh' bij Stedelijk Bureau Amsterdam in de Rozenstraat denderde hij de kunstwereld in.
Zijn werk is opgenomen in talloze internationale collecties en is tentoongesteld van Los Angeles tot Zuid-Korea, onder meer bij Saatchi (Londen), Picasso Museum (Barcelona), Mackintosh Museum (Glasgow), Kunsthal KAde Amsterfoort, het Groninger Museum, James Cohan Gallery (New York), Kunsthalle Winterthur en Art Basel Miami. Op dit moment is zijn werk onder meer te zien te zien bij galerie Sofie van de Velde in Antwerpen, Woods Arts Institute Hamburg en binnenkort in Museum Kranenburgh in Bergen.