Ina van Zyl maakte voor We Like Art twee nieuwe edities, hoogwaardige prints, elk in een beperkte oplage van vijftien exemplaren. Daarnaast presenteren we een bijzondere solopresentatie met een reeks zinderende schilderijen.
Ina van Zyl is een Zuid-Afrikaanse kunstenares die bekend staat om haar intrigerende en vaak intieme schilderijen, waarin ze alledaagse onderwerpen transformeert tot intense, bijna metafysische beelden. Ze studeerde beeldende kunsten aan de Universiteit van Stellenbosch in Stellenbosch en verhuisde in 1996 naar Nederland om bij de Thami Mnyele residency en later aan de Ateliers in Amsterdam haar artistieke carrière verder te ontwikkelen.
Haar werk kenmerkt zich door een rijke, gelaagde schildertechniek, waarbij ze vaak gebruik maakt van close-ups met een sterke focus op textuur en details. Thema’s als sensualiteit, sterfelijkheid en de spanning tussen realiteit en abstractie spelen een belangrijke rol in haar oeuvre.
Ina van Zyl: "My paintings are saturated. Almost suffocated by the amount of paint and color, the canvases are densely covered from corner to corner. Light and shadow define volume and shape."
Using intense colors, I create light radiating from the work itself.
In haar zinnelijke schilderijen worden vruchten, lichaamsdelen en bloemen opgeladen met emotie en symboliek.
"De gedachte aan sommige planten en lichaamsdelen ervaar ik met een mix van afstoting en aantrekkingskracht; schoonheid en walging tegelijk. Deze tegengestelde krachten zijn eigenlijk terug te vinden in al mijn werk. De geschilderde fragmenten zijn geïmplodeerd en losgezongen van zijn gebruikelijke context."
Om het werk goed te kunnen ervaren is het beeldscherm eerlijk gezegd nogal behelpen. Eigenlijk kun je het beste met je neus op de schilderijen staan en je verbazen over de wonderlijke gloed en alle details in het werk. De doorwerktheid van het verfoppervlak is uniek. Soms is de verf bewust opgeruld om een stroeve of licht pokdalige huid te suggereren.
Als zinderende paneeltjes knallen haar doeken van de wand. De meeste schilders zijn bang voor bruin, Van Zyl kan er virtuoos mee overweg. Als je een aantal doeken bij elkaar ziet, dan valt op dat haar schilderspalet bestaat uit een grote hoeveelheid broeierige bruinen vaak uitgespeeld met een contrasterend roze of blauw.
Alles lijkt voort te komen uit tastzin, genot, schaamteloosheid en schaamte tegelijk.
Met een combinatie van Zuid-Afrikaanse wortels en Europese invloeden heeft Ina van Zyl een unieke stem ontwikkeld binnen de hedendaagse schilderkunst.
Van Zyl's werk is internationaal in veel musea en galeries tentoongesteld. Ze heeft solotentoonstellingen gehad bij gerenommeerde instellingen zoals het Kunstmuseum Den Haag en bij galeries als Bernard Jordan in Parijs en Galerie Onrust in Amsterdam. Haar werk is opgenomen in veel museale, privé- en bedrijfscollecties.
Onder andere: Stedelijk Museum, Rijksmuseum Amsterdam, Kunstmuseum, Den Haag, Centraal Museum Utrecht, Dordrechts Museum, Dordrecht, Drents Museum, Assen, Erasmus Universiteit, Rotterdam, Buitenlandse Zaken, Den Haag, AKZO Nobel Art Foundation, Amsterdam, FRAC Limousin, France, Soho House Amsterdam, Luciano Benetton Collection, Italy, Reserve Bank South Africa, Pretoria, Rabobank, Utrecht, SCHUNK Glaspaleis, Heerlen, LUMC, Leiden en De Nederlandsche Bank, Amsterdam.
Ze won een aantal kunstprijzen, zoals de Jeanne Oosting Prijs, de Wim Izaks Prijs, Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst, de Buning Brongers Prijs en in 2022 de Thérèse Schwartze Prijs.
Komend voorjaar is ze met een aantal werken te zien in een bijzondere groepstentoonstelling in Museum More in Gorssel: 'Meest Modern 10 jaar MORE 10 jaar realisme'.
Ina van Zyl werkt al ruim 20 jaar in hetzelfde atelier in een stille steeg op de Amsterdamse Wallen. Het gefilterde licht op de wand waar ze aan haar schilderijen werkt is fantastisch. De schilderijen veranderen in de loop van de dag van kleur. Soms ogen ze als broeierige monochromen, dan openen ze zich in al hun kleur en rijkdom aan details.