Jasper Hagenaar

Jasper Hagenaar is al jaren een succesvol schilder met mooie ingetogen tentoonstellingen, zijn werk is opgenomen in talloze bedrijfs, particuliere en museale collecties, zoals het Teylers Museum, het Centraal Museum en het Dordrechts Museum. Zijn schilderijen op paneel en doek zijn verfijnd en gedoseerd geschilderd, de voorstellingen zijn vaak raadselachtig. Beelden uit een wonderlijke tussenwereld verwijzend naar film en geschiedenis.

We zijn heel blij dat we een nieuwe speciale editie kunnen presenteren van Hagenaar. Japanse wilde appels aan de boom in een warm zomers, haast goddelijk licht.

NB De speciale lanceringsprijs is € 475, na de eerste 15 editienummers gaat de prijs omhoog.

Jasper Hagenaar Rameau’s appels (2024)
Piezografie, hoogwaardige pigmentdruk, oplage 30 40 x 30 cm  475,00

Jasper Hagenaar

Rameau’s appels (2024)



Jasper Hagenaar, Rameau’s appels (2024)

"Het zijn niet de appels die ik schilder, maar de herinnering. De titel van de editie verwijst naar de Franse componist Rameau. Ik hou van barokmuziek en luister er veel naar als ik schilder. Ik had zijn Les Indes Galantes dagenlang op repeat - en al tijdens het maken merkte ik dat de elegantie van zijn muziek perfect paste bij dit werk."

De lanceringsprijs is € 475, na de eerste 15 editienummers gaat de prijs omhoog.



Piezografie, hoogwaardige pigmentdruk, oplage 30
40 x 30 cm
 475,00


KOPEN kopen

Mijn werk gaat eigenlijk altijd over verlangen. Vaak een verlangen naar iets dat is geweest of waarschijnlijk nooit zal komen. Je zou het melancholie kunnen noemen.

Jasper Hagenaar: "De eerste appels schilderde ik tijdens een Covid lockdown in 2021. Hoewel ik aanvankelijk de concentratie en de rust van het binnenzitten nog wel kon waarderen, verlangde ik meer dan ooit naar lucht en kleur.

De herinnering aan een warme zomer in Slowakije, omringd door boomgaarden, bleek de sleutel. Het schilderen van fruit bracht mijn hoofd op plekken die op dat moment onbereikbaar waren. Ik vond in deze werken een ultieme beleving van vrijheid."

Over Rameau’s appels
"Toch is de melancholie niet ver weg, het zijn niet de appels die ik schilder, maar de herinnering. De titel van deze editie verwijst naar de Franse componist Rameau. Ik hou van barokmuziek en luister er veel naar als ik schilder. Ik had zijn ‘Les Indes Galantes’ dagenlang op repeat en al tijdens het maken merkte ik dat de elegantie van zijn muziek perfect paste bij dit werk."

Jasper Hagenaar woonde en werkte jarenlang in Utrecht in een groot lokaal van een voormalige school. Hij vertelt over zijn nieuwe studio. "Drie jaar geleden zijn we na twintig jaar Utrecht naar een gehucht in Brabant verhuisd. We wilden al langer meer ruimte en vooral uitzicht. Hier vonden we beide en was het mogelijk om een atelier aan huis te laten bouwen."

Het huis is tegen een voormalige Maasdijk gebouwd. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat een groot gedeelte van een atelier wordt ingenomen door opslag. Ik beschik nu over een riante opslagruimte onder ons huis in de dijk - en mijn atelier is aan de achterzijde verdiept in de grond gebouwd.

Door een lichtstraat en een groot halfrond raam is het licht toch optimaal. Het is een heel prettige ruimte geworden. Niet zo groot als mijn vorige atelier, maar de verhoudingen kloppen. Het idee achter het ontwerp was om één helft geheel gesloten te maken, een plek om zonder afleiding geconcentreerd te kunnen werken met licht van boven en de andere helft geheel open te gooien met ramen om de de buitenwereld juist binnen te laten.

Aan die kant maak ik mijn modellen, voorstudies en aquarellen. De rust en al het groen om me heen is fijn. Doordat ik nu alleen een trap af hoef om naar mijn atelier te gaan is mijn werkritme ook veranderd. ik begin meestal wat later, maar werk ook langer door. Ik ervaar vooral dat ik meer tijd heb, meer tijd om te werken, maar ook meer tijd om niks te doen. En die balans bevalt me wel.

Jasper Hagenaar was winnaar van de Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst in 2012. Zijn werk is in talloze museale, bedrijfs- en particuliere collecties opgenomen. Hij stelde onder meer tentoon in het Centraal Museum Utrecht, Frans Hals Museum Haarlem en het Dordrechts Museum. Zijn werk wordt vertegenwoordigd door Althuis Hofland fine arts, Amsterdam.

Kunstcriticus Hans den Hartog Jager gaf in NRC Handelsblad een verkapt koopadvies naar aanleiding van een solotentoonstelling die hij bezocht had. Hij omschreef de panelen van Jasper als “kleine, ongrijpbare herinneringen. Zo klein en krachtig dat je ze het liefst meteen onder je arm zou meenemen om ze op een beschut plekje in je huis te hangen en daar als geheime schat te koesteren. Niet te veel blikken. Afzondering. Intimiteit.”

Jasper Hagenaar Rameau’s appels (2024) (INGELIJST)
Ingelijst, Piezografie, hoogwaardige pigmentdruk, oplage 30 buitenmaat lijst: 45 x 35,4 cm, kunstwerk 40 x 30 cm  700,00

Jasper Hagenaar

Rameau’s appels (2024) (INGELIJST)



Jasper Hagenaar, Rameau’s appels (2024)

De speciale editie wordt voor je ingelijst in een verdiepte esdoornen lijst van Profilex met UV70 glas.

(Prijs zonder lijst: 475,-)

 



Ingelijst, Piezografie, hoogwaardige pigmentdruk, oplage 30
buitenmaat lijst: 45 x 35,4 cm, kunstwerk 40 x 30 cm
 700,00


KOPEN kopen