Mario Sergio Alvarez

De jonge Cubaanse kunstenaar Mario Sergio Alvarez (Havana, Cuba, 1993) laat zich inspireren door zijn persoonlijke ervaringen als migrant uit een dictatoriaal post-socialistisch land. Wij presenteren op NAP+ een aantal kastobjecten waarvan de achterkant als canvas dient.

De precieze schilderingen van slapende dieren in bruine tinten versterken het bijzondere, wat weemoedig stemmend patina van de gebruikte meubels. In 'The Farm' staan herinnering, identiteit en migratie centraal. Wat is het intieme van een thuis, en hoe verandert dat na een al dan niet gedwongen migratie?

Mario: "Veel mensen die deze serie bekijken, associëren de meubels met een huis, zoals het huis van hun opa en oma. De kasten hebben voor mij te maken met thuis, dat de kasten leeg zijn staat voor mij symbool voor migratie.

De lege kasten vervullen geen functie meer en zijn door hun oorspronkelijk eigenaren ‘afgedankt’ en weggedaan. Toch vertellen de kasten een verhaal door hun gebruikssporen."

"In Nederland is het verzamelen van ongebruikte voorwerpen voor mij een soort obsessie geworden, ze fungeren als materiaal om gevoelens tastbaar te maken."

Door de achterkant van de kasten te beschilderen, wil de kunstenaar eigenlijk een deel van Cuba laten zien dat niet voor iedereen zichtbaar is. Hij wil laten zien wat er achter een systeem of een land in verval schuilgaat: een generatie zonder inhoud.

In de Witte Raaf werd zijn tentoonstelling afgelopen zomer, 'Cabinets of Presence' mooi beschreven door Fabienne Rachmadiev: "Bij het betreden van de expositieruimte van Platform Post in Arnhem staat een installatie met lege houten kastjes en lades. Afgeleefde en afgedankte meubelstukken, veelal te vinden in de kringloopwinkel. (..)

Het geheel is wat desolaat, als de woonkamer van een bejaard familielid, of een verwaarloosd (en leeggehaald) rariteitenkabinet. Op, onder en tussen de kasten bevinden zich lege, glazen lampenkappen. De achterzijden van de kasten, daar waar zich het stof ophoopt, zijn beschilderd met een fijne laag olieverf in een soepele, speelse toets: een geit, een baviaan, een paard, veel verschillende soorten vogels (van eend en duif tot papegaai), een groepje jachthonden.

Alle dieren hebben hun ogen gesloten, al lijken ze niet per se te slapen. De onopvallende, haast onooglijke voorkanten van alledaagse objecten blijken dus op haast spectaculaire wijze het dierenrijk aan de achterkant te verbergen."

Mario Sergio Alvarez The Farm (dogs) (2022)
Olieverf op houten kast 112 x 92 x 43,5 cm  5.500,00

Mario Sergio Alvarez

The Farm (dogs) (2022)



"Veel mensen die deze serie kunstwerken bekijken, associëren de meubels met een huis, zoals het huis van hun opa en oma. De kasten hebben voor mij te maken met thuis, dat de kasten leeg zijn staat symbool voor (e)migratie. In Nederland is het verzamelen van ongebruikte voorwerpen voor mij een soort obsessie geworden, ze fungeren als materiaal om gevoelens tastbaar te maken.

Door de achterkant van de kasten te beschilderen, laat ik eigenlijk een deel van Cuba zien dat niet voor iedereen zichtbaar is. Zo wil ik laten zien wat er achter een systeem of een land in verval schuilgaat: een generatie zonder inhoud."

 



Olieverf op houten kast
112 x 92 x 43,5 cm
 5.500,00


Meer info kopen

Naar eigen zeggen wil Alvarez met 'The Farm' weten wat er is gebeurd met de dieren uit de klassieker 'Animal Farm' nadat ze, in zekere zin zoals de kunstenaar zelf, aan een totalitair regime zijn ontsnapt.

"Je zou de geschilderde slapende dieren kunnen zien als een metafoor voor een vraag die altijd door mijn gedachten spookt. Wat als George Orwell een vervolg zou schrijven op ‘Animal Farm’, geïnspireerd door mijn generatie jonge mensen in de huidige situatie in mijn geboorteland. Wij zijn een generatie die beroofd is van haar verhaal, een generatie die emigratie als de enige oplossing ziet."

Mario Sergio Alvarez The Farm (parrots) (2022)
Olieverf op houten kast 24,5 x 14 x 11,5 cm  1.200,00

Mario Sergio Alvarez

The Farm (parrots) (2022)



"Veel mensen die deze serie kunstwerken bekijken, associëren de meubels met een huis, zoals het huis van hun opa en oma. De kasten hebben voor mij te maken met thuis, dat de kasten leeg zijn staat symbool voor (e)migratie. In Nederland is het verzamelen van ongebruikte voorwerpen voor mij een soort obsessie geworden, ze fungeren als materiaal om gevoelens tastbaar te maken.

Door de achterkant van de kasten te beschilderen, laat ik eigenlijk een deel van Cuba zien dat niet voor iedereen zichtbaar is. Zo wil ik laten zien wat er achter een systeem of een land in verval schuilgaat: een generatie zonder inhoud."

 



Olieverf op houten kast
24,5 x 14 x 11,5 cm
 1.200,00


Meer info kopen
Mario Sergio Alvarez The Farm (dove) (2022)
Olieverf op houten kast 41 x 32,5 x 11,5 cm  2.000,00

Mario Sergio Alvarez

The Farm (dove) (2022)



"Veel mensen die deze serie kunstwerken bekijken, associëren de meubels met een huis, zoals het huis van hun opa en oma. De kasten hebben voor mij te maken met thuis, dat de kasten leeg zijn staat symbool voor (e)migratie. In Nederland is het verzamelen van ongebruikte voorwerpen voor mij een soort obsessie geworden, ze fungeren als materiaal om gevoelens tastbaar te maken.

Door de achterkant van de kasten te beschilderen, laat ik eigenlijk een deel van Cuba zien dat niet voor iedereen zichtbaar is. Zo wil ik laten zien wat er achter een systeem of een land in verval schuilgaat: een generatie zonder inhoud."

 



Olieverf op houten kast
41 x 32,5 x 11,5 cm
 2.000,00


Meer info kopen

Het werk 'The Garden' is onlangs opgenomen in de collectie van het Fenix Museum (Rotterdam).

"Deze kastdeuren komen uit 3 keukens die ik heb gedemonteerd in de periode kort na mijn aankomst in Nederland, tijdens mijn eerste baan. Deze periode was het begin van mijn integratieproces in Nederland, een tijd die enigszins chaotisch en onzeker aanvoelde. Een periode van aanpassing, waarin ik soms mijn passie, de kunst, moest opgeven om te overleven."

"Ik besloot deze 27 deuren, bestemd voor het afval, te behouden als metafoor voor mijn aanpassing aan een nieuwe context. De planten die ik erop schilderde, komen uit officiële catalogi van de Nederlandse overheid over exotische planten.

Hierin worden planten uit andere landen verdeeld in verschillende categorieën: planten die overleven in het Nederlandse milieu, en planten die in Nederland ongewenst zijn omdat ze geen natuurlijke vijanden hebben en daardoor het ecosysteem bedreigen, en planten die niet invasief en dus toegestaan zijn. In deze periode heb ik mij altijd afgevraagd wat voor soort plant ik zou gaan worden."

Mario Sergio Alvarez The Farm (two horses) (2022)
Olieverf op houten kast 76 x 41 x 30 cm (Sokkel: 60 x 40 x 45 cm)  4.000,00

Mario Sergio Alvarez

The Farm (two horses) (2022)



"Veel mensen die deze serie kunstwerken bekijken, associëren de meubels met een huis, zoals het huis van hun opa en oma. De kasten hebben voor mij te maken met thuis, dat de kasten leeg zijn staat symbool voor (e)migratie. In Nederland is het verzamelen van ongebruikte voorwerpen voor mij een soort obsessie geworden, ze fungeren als materiaal om gevoelens tastbaar te maken.

Door de achterkant van de kasten te beschilderen, laat ik eigenlijk een deel van Cuba zien dat niet voor iedereen zichtbaar is. Zo wil ik laten zien wat er achter een systeem of een land in verval schuilgaat: een generatie zonder inhoud."

 



Olieverf op houten kast
76 x 41 x 30 cm (Sokkel: 60 x 40 x 45 cm)
 4.000,00


VERKOCHT kopen
Mario Sergio Alvarez The Farm (calf) (2022)
Olieverf op houten lade 40 x 70 x 18 cm (sokkel: 120 x 35 x 40 cm)  4.000,00

Mario Sergio Alvarez

The Farm (calf) (2022)



"Veel mensen die deze serie kunstwerken bekijken, associëren de meubels met een huis, zoals het huis van hun opa en oma. De kasten hebben voor mij te maken met thuis, dat de kasten leeg zijn staat symbool voor (e)migratie. In Nederland is het verzamelen van ongebruikte voorwerpen voor mij een soort obsessie geworden, ze fungeren als materiaal om gevoelens tastbaar te maken.

Door de achterkant van de kasten te beschilderen, laat ik eigenlijk een deel van Cuba zien dat niet voor iedereen zichtbaar is. Zo wil ik laten zien wat er achter een systeem of een land in verval schuilgaat: een generatie zonder inhoud."

 



Olieverf op houten lade
40 x 70 x 18 cm (sokkel: 120 x 35 x 40 cm)
 4.000,00


Meer info kopen
Mario Sergio Alvarez The Farm (chicken) (2022)
Olieverf op houten kast 49,5 x 40 x 40 cm  2.500,00

Mario Sergio Alvarez

The Farm (chicken) (2022)



Veel mensen die deze serie kunstwerken bekijken, associëren de meubels met een huis, zoals het huis van hun opa en oma. De kasten hebben voor mij te maken met thuis, dat de kasten leeg zijn staat symbool voor (e)migratie. In Nederland is het verzamelen van ongebruikte voorwerpen voor mij een soort obsessie geworden, ze fungeren als materiaal om gevoelens tastbaar te maken.

Door de achterkant van de kasten te beschilderen, laat ik eigenlijk een deel van Cuba zien dat niet voor iedereen zichtbaar is. Zo wil ik laten zien wat er achter een systeem of een land in verval schuilgaat: een generatie zonder inhoud.

 



Olieverf op houten kast
49,5 x 40 x 40 cm
 2.500,00


Meer info
Meer info kopen
Mario Sergio Alvarez The Farm (duck) (2022)
Olieverf op houten kast 40,5 x 32 x 15 cm  2.000,00

Mario Sergio Alvarez

The Farm (duck) (2022)



"Veel mensen die deze serie kunstwerken bekijken, associëren de meubels met een huis, zoals het huis van hun opa en oma. De kasten hebben voor mij te maken met thuis, dat de kasten leeg zijn staat symbool voor (e)migratie. In Nederland is het verzamelen van ongebruikte voorwerpen voor mij een soort obsessie geworden, ze fungeren als materiaal om gevoelens tastbaar te maken.

Door de achterkant van de kasten te beschilderen, laat ik eigenlijk een deel van Cuba zien dat niet voor iedereen zichtbaar is. Zo wil ik laten zien wat er achter een systeem of een land in verval schuilgaat: een generatie zonder inhoud."

 



Olieverf op houten kast
40,5 x 32 x 15 cm
 2.000,00


Meer info
Meer info kopen
Mario Sergio Alvarez The Farm (donkey) (2022)
Olieverf op houten kast 45 x 77 x 18 cm (sokkel: 80 x 35 x 40 cm)  4.000,00

Mario Sergio Alvarez

The Farm (donkey) (2022)



"Veel mensen die deze serie kunstwerken bekijken, associëren de meubels met een huis, zoals het huis van hun opa en oma. De kasten hebben voor mij te maken met thuis, dat de kasten leeg zijn staat symbool voor (e)migratie. In Nederland is het verzamelen van ongebruikte voorwerpen voor mij een soort obsessie geworden, ze fungeren als materiaal om gevoelens tastbaar te maken.

Door de achterkant van de kasten te beschilderen, laat ik eigenlijk een deel van Cuba zien dat niet voor iedereen zichtbaar is. Zo wil ik laten zien wat er achter een systeem of een land in verval schuilgaat: een generatie zonder inhoud."



Olieverf op houten kast
45 x 77 x 18 cm (sokkel: 80 x 35 x 40 cm)
 4.000,00


Meer info kopen
Mario Sergio Alvarez The Farm (duck) (2022)
Olieverf op houten kast 28 x 41 x 40 cm  2.500,00

Mario Sergio Alvarez

The Farm (duck) (2022)



"Veel mensen die deze serie kunstwerken bekijken, associëren de meubels met een huis, zoals het huis van hun opa en oma. De kasten hebben voor mij te maken met thuis, dat de kasten leeg zijn staat symbool voor (e)migratie. In Nederland is het verzamelen van ongebruikte voorwerpen voor mij een soort obsessie geworden, ze fungeren als materiaal om gevoelens tastbaar te maken.

Door de achterkant van de kasten te beschilderen, laat ik eigenlijk een deel van Cuba zien dat niet voor iedereen zichtbaar is. Zo wil ik laten zien wat er achter een systeem of een land in verval schuilgaat: een generatie zonder inhoud."

 



Olieverf op houten kast
28 x 41 x 40 cm
 2.500,00


Meer info kopen

Mario Sergio Alvarez woont en werkt sinds zijn vertrek uit Cuba in Nijmegen. Hij onderzoekt in zijn werk de wisselwerking tussen omgeving, cultuur en identiteit aan de hand van fotografie, installaties, schilderijen, films en publieke interventies.

In het verleden exposeerde hij onder meer bij Platform Post in Arnhem, Buitenplaats Doornburgh / Bijbels Museum (Maarssen), RUIS (Nijmegen) Prospects & Concepts, Van Nellefabriek (Rotterdam), de Biënnale van Lyon (Lyon) en bij verscheidene kunstorganisaties in Cuba waaronder de Biënnale van Havana. Hij ontving in 2023 een startstipendium van het Mondriaan Fonds.