We Like Art Tentoonstellingen 2013 - 2019

Graag kijken we met je terug op een aantal grote We Like Art Shows die we in de loop der jaren hebben gemaakt in de Van Nellefabriek in Rotterdam, de Westergasfabriek in Amsterdam en bij de Bijenkorf in Amsterdam. Het samenbrengen van het werk van toonaangevende kunstenaars in samenwerking met de galeries en het Mondriaan Fonds om een nieuw publiek te bereiken stond voorop.

Ook beelden van onze museale presentatie bij DE GROEN in Arnhem mogen natuurlijk niet ontbreken. In 2019 waren we 4 maanden te gast bij dit sympathieke particuliere museum. Klik vooral op de linker of rechterzijde van de foto's om alle beelden te zien.

PICK ME! We Like Art @ Collectie DE GROEN, Arnhem, 2019

We Like Art stelde een presentatie samen met werk van meer dan 85 kunstenaars en 160 werken bij Collectie DE.GROEN in Arnhem. In de zalen van het monumentale gebouw in de binnenstad van Arnhem maken we samen een groot overzicht van toonaangevende kunstenaars: we tonen keramiek, fotografie, schilderkunst en kunstenaarsedities. Het was een extraverte en uitbundige introductie op de kunst van dit moment.

We Like Art en DE.GROEN wilden het plezier van kunst beleven en kopen overdragen op de bezoeker. Alle werken in de tentoonstelling waren te koop, met prijzen vanaf € 300,-. Diverse kunstwerken met de KunstKoopregeling van het Mondriaanfonds. Hier lees je meer over de show: LINK.

Lust for Life, Painting Today, Westergasfabriek, Amsterdam 2019

In mei 2016 maakten we een eerste thema tentoonstelling met louter schilderkunst van nu: LUST FOR LIFE, Painting Today. We lieten met de tentoonstelling zien hoe goed de schilderkunst er voorstaat. Ze is alive and kicking – dat blijkt op de dagelijkse werkvloer van veel ateliers en is te zien in de galeries.

LUST FOR LIFE gaf een uitbundige introductie zijn op de schilderkunst van vandaag. De tentoonstelling werd goed bezocht, we hebben een mooie reeks werken verkocht waarvan een flink aantal met de KunstKoop van het Mondriaanfonds. Zoals al onze tentoonstellingen was LUST FOR LIFE alleen mogelijk door de nauwe samenwerking met belangrijke galeries en individuele kunstenaars. Hier lees je meer: LINK

De tentoonstelling werd mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, Westergasfabriek, JurLights, IJM Colour, Budweiser Budvar en alle galeries en kunstenaars.

We Like Art Editions & Multiples, Art Rotterdam, Van Nellefabriek 2017

We stelden in het Schiegebouw tegenover de entree van Art Rotterdam een presentatie samen met werk in oplage – dit in nauwe samenwerking met deelnemende topgaleries, Intersections-deelnemers en een aantal kunstenaars uit de Prospects en Concepts Show.

Niet alleen kijken, maar ook kopen. Editions & Multiples had wederom als doelstelling om het kunstkooppubliek te vergroten. Voor veel beursbezoekers is de stap naar de aanschaf van kunst in de galerie of op de beursvloer soms nog te groot. In onze vorige presentaties in de Van Nellefabriek werden in totaal 240 kunstwerken verkocht, een opvallend groot aantal kopers gaf aan nooit eerder kunst te hebben gekocht en debuteerde bij ons als kunstkoper. Mooie score!

We maakten natuurlijk ook weer promotie voor de KunstKoop van het Mondriaanfonds, die mooie regeling waar je tegen 0% rente kunt lenen voor je kunstaankoop. Hier lees je meer over de show: LINK

We Like Art Editions & Multiples, Art Rotterdam, Schiegebouw Van Nellefabriek, 2015

Ook in 2015 waren we van de partij in Rotterdam in de Van Nellefabriek. De presentatie werd mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, ABN AMRO (toendertijd uitvoerder van de KunstKoopregeling) en de geweldige kleuren van IJM. We werken sinds onze eerste show in de Westergasfabriek samen met Frank Visser om de wanden van onze tentoonstellingen te voorzien van zijn aansprekende kleurenpalet in matte verf.

Hier lees je meer over de show: LINK

Start Buying Art, Westergasfabriek Amsterdam 2014

De tweede editie van Start Buying Art trok ruim 3.000 bezoekers. We kregen een flinke stoet kopers aan de balie, waaronder veel beginnende kunstkopers – tientallen gingen een lening aan met de KunstKoop van het Mondriaan Fonds. In totaal verkochten we 125 kunstwerken, een score om trots op te zijn. Een hele mooie omzetboost voor kunstenaars en galeries.

We maakten naast de edities en multiples een ruimte met werk boven de 1.500 euro, dit was een geslaagd experiment. Iets minder geschikt voor impulsaankopen, wel kwam de waarde van de KunstKoop beter tot zijn recht. Een litho van Luc Tuymans voor 88 euro per maand. De maandbedragen functioneerden als eye-opener.

We waren heel blij met de publiciteit in de krant, magazines en internet: Parool, Kunstbeeld, Lost Painters, Trendbeheer, Vrij Nederland, NRC Handelsblad, NRC Next waren enthousiast. Ook draaide er een week lang een fraaie We Like Art video-wallpaper op WeTransfer, 15.000 keer per dag zagen gebruikers Isabelle Wenzel een mini-performance doen.

De show werd mede mogelijk gemaakt door onze partners Mondriaan Fonds en ABN AMRO. Veel dank ging uit naar de deelnemende galeries, bedrijfscollecties, uitgevers, musea en kunstenaars; en aan JurLights, Westergasfabriek, Mart Warmerdam, WeTransfer en IJM Colour. Meer lezen? LINK

We Like Art Editions & Multiples, Art Rotterdam, Theefabriek Van Nellefabriek, 2014

In 2014 debuteerde Art Rotterdam in de Van Nellefabriek. Wij werden uitgenodigd om een show te maken met multiples en edities. Samen met een groot aantal topgaleries zocht We Like Art pareltjes uit van gevestigde en aanstormende kunstenaars. Vrijwel alle kunstwerken waren onder de € 1.500,- geprijsd.

Het was een enorm succes met drommen bezoekers in de Theefabriek naast de entree van de beurs. De presentatie werd mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, ABN AMRO (toendertijd uitvoerder van de KunstKoopregeling) en IJM Colour. Hier lees je meer over de show: LINK

We Like Art Editions & Multiples, Bijenkorf Amsterdam, 2013

Hoe bijzonder was het eigenlijk dat werk van zoveel goede kunstenaars te zien was bij de Amsterdamse Bijenkorf? Heel bijzonder. Voor een groot publiek zijn deze werken gewoon te goed verstopt in galeries in de Jordaan en de Pijp. Of in musea waar ze wel over lezen maar te weinig komen. Jhim Lamoree schreef in Vrij Nederland: "We Like Art, een van de meest sympathieke initiatieven van de laatste tijd, is neergestreken in de Amsterdamse Bijenkorf."

Fijn dat we blijkbaar een snaar geraakt hebben. Het komt vast ook doordat kunst in de Bijenkorf een lange traditie kent. Zo waren de Cobra schilders eerder in de Bijenkorf te zien dan in het Stedelijk Museum. En vormgever Benno Premsela bijvoorbeeld had jarenlang vrij spel om met kunstenaars en vormgevers het warenhuis in te richten. De We Like Art Show pakte de draad weer op.

Een mooie quote van Caroline Krouwels – toenmalig creatief directeur van de Bijenkorf:

"Ik ben zeer enthousiast over ‘We Like Art’. Het is belangrijk en inspirerend om kunst op een dusdanige manier toegankelijk te maken zodat jonge startende verzamelaars, liefhebbers en kunstenaars met elkaar in contact komen. Zonder kunst geen cultuur en beschaving. Het is daarom ook een mooi initiatief dat de Bijenkorf een ‘We Like Art’ wand heeft waardoor een bezoeker van de winkel plots door kunstwerken wordt verrast. Een prachtige manier om mensen met kunst in contact te brengen."

Dit project werd mede mogelijk gemaakt door het AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst) en IJM Colour. Hier lees je meer: LINK

Start Buying Art, Westergasfabriek Amsterdam 2013

Dit was onze eerste echte grote groepstentoonstelling in de Westergasfabriek. De inzet van het event was om te laten zien dat je ook van toonaangevende kunstenaars fantastisch werk kunt kopen met een bescheiden budget, bovendien vroegen we aandacht voor de KunstKoop van het Mondriaan Fonds. Die sympathieke regeling waarbij de overheid de rente vergoed op de lening die je aangaat om een kunstwerk te kopen.

Zowel het Mondriaan Fonds als ABN AMRO (als KunstKoop leningverstrekker) waren als sponsoren nauw betrokken bij het evenement. Ze zijn samen met ons heel blij dat het gelukt is om de KunstKoop opnieuw op de kaart te zetten. Maar liefst 35 werken uit de show werden verkocht met gebruik van de KunstKoop – ook kregen we mooie publiciteit specifiek over de KunstKoop in oa Financieel Dagblad en in AVRO’s KunstUur. Hier lees je meer: LINK