Over Arjan van Helmond

Arjan van Helmond heeft al een lange staat van dienst met veel galerie en museale tentoonstellingen in binnen- en buitenland (New York, Los Angeles, London, Sydney and Shanghai). In januari ontvangt hij de Jeanne Oosting Prijs voor de Schilderkunst. Door een jury van vakgenoten wordt hij samen met Charlotte Schleiffert gelauwerd met de prijs en een tentoonstelling in Museum Kranenburgh in Bergen.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Ik ben opgegroeid in de Brabantse Peel, in Deurne. Ik ben via wat omwegen bij de Rietveld academie in Amsterdam beland in 1993, daarna heb ik de Jan van Eyck academie in Maastricht gedaan en in 2003 de Rijksacademie in Amsterdam.

Welke thema's zijn belangrijk in jouw werk?
Ik ben geïnteresseerd in de psychologische potentie van een beeld of van een object. Veel meer dan de dagelijkse ruimtes waarin we ons bevinden, is dat de echte thematiek van het werk. Wat roept een ruimte op, hoe zijn plekken verbonden met je ervaringen en hoe maak je dat weer voelbaar of zichtbaar in een werk, door het schilderen? Wat dat betreft zijn mijn werken veel meer een introspectie dan een observatie. Toch begint elk werk met kijken, met onderzoeken wat ik eigenlijk zie en wat dat oproept.

Wat inspireert je?
Ik haal de meeste inspiratie uit mijn eigen dagelijkse omgeving. Alledaagse taferelen die je geen tweede blik waardig gunt, maar die toch iets in zich dragen dat het alledaagse overstijgt, en iets over ons vertellen.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk?
Meestal begin ik vanuit een specifieke herinnering die een bepaald soort beeld oproept. Daar zoek ik een foto of een serie foto’s bij, uit mijn eigen archief of nieuw materiaal dat ik vaak zelf maak of vind op internet. Daar ga ik eerst een tijdje naar staren om een bepaalde structuur of kleurcombinatie te ontdekken die dan centraal staat in het werk. Dan begin ik met een aantal schetsen of aquarels, om afstand tot de fotografische bron te creeëren. Uiteindelijk moet de oplossing voor het schilderij komen door de manier van maken, soms ingegeven door een vreemde vlek of een extra beeldelement dat ik toevoeg of juist weglaat.

Hoe ziet je gemiddelde werkweek er uit?
Ik werk 'kantooruren' van Maandag tot Donderdag en op vrijdag geef ik les aan de AKI in Enschede. Dat is ook een belangrijke dag voor me geworden, ik vind de energie van de academie en het werken met jonge kunstenaars geweldig.

Kun je voor ons je atelier/studio omschrijven?
Ik hou van een vrij spartaans atelier. Er staat een grote tafel in het midden en een kast met kunstboeken, maar verder moet er niet te veel afleiding zijn.

De afgelopen 9 maanden heb ik in het Luceberthuis gewerkt in Bergen. Dit was een bijzondere ervaring omdat de plek en de aanwezigheid van Lucebert zo dwingend was. Het leek alsof ik in één van mijn eigen interieur-scenes aan het werk was. Na een tijdje hiermee te hebben gezwoegd, leverde het een grote bevrijding op en heeft het ertoe geleid om met een hele andere thematiek en manier van werken aan de slag te gaan.

Het atelier is eigenlijk haast het brein van een schilder. De maat, het licht, de atmosfeer hebben grote invloed op hoe het werk uiteindelijk gestalte krijgt. Door een tijdje in iemand anders ‘brein’ te wonen, adopteer je een andere houding en ontstaat er verrassende ruimte voor nieuwe ontdekkingen.

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?
In mijn atelier staat altijd een klein tinnen beeldje van twee gewonde soldaten die elkaar ondersteunen, een souvenir gekregen van een oude vriendin. Er is ook altijd een gitaar of twee te vinden. Mijn lievelingsobject in mijn koffie-aparaat.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Meestal draai ik muziek, ik hou van folk en jazz en eigenlijk van alles. Maar als de focus uit het werk verdwijnt gaat de muziek meestal uit en werk ik in stilte door.

Met welk materiaal werk je graag - is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Ik hou van matte watergedragen verven, liefst een combinatie van gouache en acryl, maar ook ei-tempera of aquarelverf, in vele dunnen lagen. Ik verdun de verf vaak zo erg dat ie bijna ‘breekt’ of schift. Door de vele lagen bouw ik toch een intensiteit op in de kleur, zonder heel verzadigd te werken.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Het is altijd lastig om te bepalen wanneer een werk af is. Een schilderij heeft ook altijd iets pijnlijks voor de kunstenaar, je ziet je eigen intentie, maar ook alle onbewuste rommel die er in is geslopen. Een schilderij is denk ik af als die twee aspecten samen iets onverwachts creeëren, iets met hoge concentratie en intensiteit, maar toch onvoorspelbaar en open.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?
Ik heb een kleine collectie van werk dat ik heb gekregen of geruild met bevriende kunstenaars waar ik graag naar kijk. Ik heb alleen te weinig muren om het allemaal te kunnen hangen.

Deel deze pagina

  • Arjan van Helmond

    Neutral Zone #10, (2017)
     275,00 Lees verder:
  • Arjan van Helmond

    Neutral Zone #09 (Lucebert’s ladder), 2017
     275,00 Lees verder:
Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: