Over Mattijs van den Bosch

Mattijs van den Bosch (Rabat, Marokko, 1964) is zo’n schilder wiens werk je graag ziet. Zijn schilderijen bestaan uit heldere kleurvlakken en mooi gestileerde partijen. De onnadrukkelijke straattaferelen bieden troost in hun alledaagsheid. Waargenomen en opgetild door de schilder. Zijn personages zijn de werklieden op straat, politieagenten, spoorwerkers, ambulancebroeders en bouwvakkers. Ontdaan van individuele kenmerken zijn het de archetypische vaste bewoners van de straat in de grote stad.

Welke thema's zijn belangrijk in jouw werk?
Ik hou van de grote stad en van de activiteiten die daar te zien zijn, vooral de thema's van werkende mensen of mensen in actie in hun vrije tijd boeien mij. Maar ook hou ik van het  kleurige en drukke van het moderne stadslandschap met al zijn vreemde indrukken, voorwerpen en bouwsels op straat. Ik heb bewondering voor drukke schilderijen waar veel op gebeurd zoals schilderijen uit de renaissance of de gouden eeuw.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Ik heb tot mijn 9de met mijn familie in Marokko gewoond, daarna ben ik in een nieuwbouwwijk in Noord-Holland opgegroeid. Mijn belangrijkste artistieke opleiding heb ik in Arnhem op de kunstakademie (nu Artez) gehad, daarna heb ik de Rijksakademie in Amsterdam doorlopen.

Wat inspireert je?
De dagelijkse stadsomgeving, en het leven en de mensen en voorwerpen op straat. Vooral als de zon ergens op schijnt worden deze dingen voor mij onweerstaanbaar.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk?
Ik werk bijna altijd van zelfgemaakte foto's. Toevallig in het voorbijgaan gemaakt of juist met de opzet om er een schilderij van te maken. De foto's worden gebruikt voor kleine studies. Eerst op papier, in aquarel of acryl dan bijna altijd in een kleine versie op paneel of doek om de kleurwerking, compositie en uitsnede te bepalen. En pas dan in het groot.

Start je met een idee, een verhaal of een beeld?
Ik start zoals gezegd bijna altijd met een foto. Vaak zonder vooropgezet "idee"of "beeld" van het schilderij. Het idee, de clou en de compositie van het schilderij ontstaat  vaak pas na lang sleutelen en spelen met het beeldmateriaal  in de studies.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Ik heb diverse vormen van werkdagen. De fijnste is die waarmee ik begin met een uur zwemmen en dan naar mijn atelier ga.

Kun je voor ons je werkplek/atelier/studio omschrijven?
Ik heb als atelier een oud klaslokaal. Het mooiste atelier dat ik ooit heb gehad. Hoog en zeer moeilijk te verwarmen, dus zeer koud in de winter. En door zijn grote ramen en invallende zon zeer warm in de zomer. De lievelingstijd voor mij daar is dus in de lente. Het staat er vol met grote doeken die ik de afgelopen jaren maakte. Velen zijn nooit in het echt getoond.  Ik heb een grote voorraad CD's om naar te luisteren. Deze CD's waren opgestapeld maar de stapels zijn in de loop der jaren gaan verschuiven dus bedekken ze nu een deel van de vloer. Ook liggen er overal gebruikte theezakjes op de vloer, die komen daar terecht omdat ik veel thee drink en na gebruik verkeerd mik bij het gooien naar de prullenbak.

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?
Het restant van de fiets waarmee ik vorig jaar ben aangereden. Gebruikte theezakjes die op de vloer liggen, daar sta ik bij collega's om bekend.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Ik werk bijna altijd met muziek op. Popmuziek, operamuziek of instrumentale muziek van diverse culturen van over de hele wereld. Soundtracks van films die ik heb gezien en waar ik de muziek mooi van vond zijn de laatste tijd ook erg geliefd. Ik heb een zeer groot archief aan cd's op mijn atelier.

Met welk materiaal werk je graag
Ik werk noodgedwongen met Acrylverf omdat ik olieverf niet meer verdraag, sinds kort werk ik ook weer met Aquarel, dat bevalt uitermate.


Is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Kleurgebruik is voor mij alles.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?
Ik heb thuis diverse werken van collega kunstenaars, altijd via ruil verkregen.
Meestal ken ik deze kunstenaars zo goed dat het vrij makkelijk is te ruilen. Dit ruilen is een teken van waardering voor hun kunst en ook een teken van vriendschap.

Deel deze pagina

  • Mattijs van den Bosch

    Volendammer (Visserskapitein) (2012)
     700,00 Lees verder:
  • Mattijs van den Bosch

    Studie Circus 2 (2011)
     350,00 Lees verder:
  • Mattijs van den Bosch

    Studie Circus 1 (2011)
     350,00 Lees verder:
Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: