Over Rachel de Joode

Rachel de Joode onderzoekt de rol en esthetiek van de galerieruimte in relatie tot de enorme circulatie van hedendaagse kunst online. Haar werk verkent de relatie tussen het driedimensionale kunstwerk en zijn tweedimensionale virtuele tegenhanger, waarbij ze de technieken van fotografie en beeldhouwkunst vermengt in een constant spel van oppervlakken en materialiteit.

“Soft exhibition” bij Annka Kultys Gallery London (2020)

Zoals Loney Abrams schrijft in haar essay Flatland: “naarmate documentatie van een voltooid kunstwerk op het internet wordt geplaatst en vervolgens wordt verspreid en vermenigvuldigd via likes en shares, worden online kijkers de overweldigende meerderheid van het publiek van een tentoonstelling. Alle werken, ongeacht hun materiële bestanddelen, worden afgevlakt, verkleind tot enkele honderden pixels en het digitale beeld verdringt het kunstobject.”

Rachel de Joode – ‘Sloppy Therapy 20’ (2020)

Voor Rachel de Joode is fotografie het perfecte middel om de werkelijkheid plat te maken en haar sculpturen in oppervlakken te veranderen, dan weer in sculpturen en dan weer in oppervlakken. Het gebeeldhouwde object wordt opnieuw geconfigureerd door de tweedimensionale lens om vervolgens terug te keren naar de driedimensionale wereld. De eerste foto wordt gemanipuleerd, vermengd met andere en afgedrukt om zijn reis voort te zetten als een nieuwe foto of sculptuur. Een lang experimenteel proces dat digitale beelden terugbrengt naar de galerijen, waar ze een nieuwe fysieke ruimte ontdekken.

Rachel de Joode, ‘Soft Inquiry Group’, multiple van keramiek en print op PVC, oplage 15, allen uniek

Organische materialen, huid, stenen en klei: niets is wat het lijkt. De sculpturen van Rachel de Joode genereren een gevoel van dissonantie dat onze verwachtingen van materialen en oppervlakken wijzigt. Meerdere referenties worden verweven in een enkel stuk dat, net als het internet, een fascinerende collage biedt van niet-corresponderende informatie. Het werk van Rachel de Joode behoort tot onze tijd, met thema’s als technologie en isolement, en het vervaagt de grenzen tussen de fysieke en virtuele wereld. Wat overblijft zijn vragen over het bestaan en de perceptie van het beeld in het digitale tijdperk.

Rachel de Joode, ‘Soft Inquiry Group’, multiple van keramiek en print op PVC, oplage 15, allen uniek

We bieden hier een multiple aan in een oplage van 15. Alle exemplaren zijn uniek en kunnen er net anders uitzien dan op bijgaande foto’s: Soft Inquiry Group (2017).

De werken in Soft Inquiry Group maken deel uit van een serie: elke keramische haak is een handgemaakt origineel, gekoppeld aan een mechanisch gereproduceerde afdruk van een close-up van kleiachtig materiaal.

Rachel de Joode verkent in haar werk de grenzen tussen beeldhouwkunst en fotografie, tussen het tweedimensionale en driedimensionale, waarbij ze materialen als natte klei, marmer en huid abstraheert. Ze wordt internationaal geroemd om haar ‘fotosculpturen’, waarbij ze vragen stelt over object versus representatie. Deze speciale serie ‘fotosculpturen’ introduceert een nieuwe dualiteit in de onderwerpen van Rachel de Joode’s werk: authenticiteit versus kopie.

Rachel de Joode, ‘Soft Inquiry Group’, multiple van keramiek en print op PVC, oplage 15, allen uniek

Rachel de Joode (Amersfoort, 1979) studeerde aan de Rietveld Academie, Amsterdam, en woont momenteel in Berlijn. Ze had solotentoonstellingen op locaties als Centre Pasquart, Bienne; Museo d’Arte Contemporanea, Rome; Cinnnamon, Rotterdam; SWG3 Gallery, Glasgow; Museo Apparente, Napoli; en Interstate Projects, New York. Groepstentoonstellingen waren onder andere ICA, Philadelphia; Kunstverein Nürnberg; Martos Gallery, New York; Akbank Sanat, Istanbul; MAMO, Marseille; Henie Onstad Kunstenter, Oslo; Brand New Gallery, Milaan; en Bergen Kunsthall.

Deel deze pagina