Lily van der Stokker heeft een volkomen eigen geluid en neemt een unieke positie in de internationale kunstwereld met haar bijzondere oeuvre. Ze maakt met name muurschilderingen en werkt veelal op locatie met haar team. Composities die ze eerst op klein formaat maakt, worden monumentaal uitgevoerd in heldere en soms fluorescerende kleuren. De muurschilderingen combineert ze soms met ruimtelijke elementen en werk op papier.
Lily van der Stokker maakte speciaal voor We Like Art een werk in oplage in september 2023.
Al ruim dertig jaar onderzoekt Lily van der Stokker wat kunst kan zijn. Waarom zouden familieproblemen of een verjaardagsfeestje geen onderwerp kunnen zijn?
Jessica Vaughan
Van der Stokker's werk kenmerkt zich door voorstellingen die verwijzen naar de alledaagse realiteit en verbeelden kleine, gewone gebeurtenissen uit haar eigen leven. Sinds jaar en dag maakt ze met haar team van assistenten monumentale muurschilderingen in musea en galeries in binnen- en buitenland.
Lily Van der Stokker brak in de jaren 1990 internationaal door. Ze maakte tentoonstellingen in het Walker Art Center (VS), Centre Pompidou (Parijs), Tate St Ives (2010, Engeland), New Museum of Contemporary Art (2013, New York), Hammer Museum (2015, Los Angeles), Stedelijk Museum (2018-2019, Amsterdam), en recent de tentoonstelling ‘Thank You Darling’ in het Camden Art Centre (2022, Londen).
Lily van der Stokker heeft met haar uitbundige, decoratieve tekeningen en monumentale muurschilderingen een omvangrijk en eigenzinnig oeuvre opgebouwd. In haar werken verwijst ze naar schoonheid, vriendschap en vriendelijkheid, maar ook naar alledaagse bezigheden zoals schoonmaken, opruimen en doktersbezoek. Zij doet dat zonder ironie of cynisme.
I am trying to be a friendly person and my art has to be about that. I like the colours to be bright and cheap looking so that I can combine my conceptualism with pleasure.
Lily van der Stokker (in 1991)
"In 1991 schreef ik een belangrijk ‘artist statement’, ik schreef: Ik ben een schoonheidsspecialiste, I am a beauty specialist.
Kunstenaars maken mooie dingen, tenminste dat lijkt een taak te zijn voor de kunstenaar. Ik denk dat dat een onderschatting is van wat kunstenaars doen. Kunstenaars zoeken de grenzen op van wat kan en mag. Een verzamelaar zei een keer tegen me: "kunstenaars maken dingen die je eerst niet begrijpt, dan word je er boos op, en dan wil je het kopen".
Als kunstenaar heb ik me altijd veel vragen gesteld over deze taak om mooie dingen te maken en over lelijkheid. Het is een fijne zoektocht die voorlopig niet ophoudt."
"Het werk Rode Vlekken maakte ik in 2018/19 in de aanloop naar mijn solo tentoonstelling bij het Stedelijk Museum voor één van de kabinetjes, en later voor mijn solo bij Galerie Kaufmann Repetto voor hun eerste tentoonstelling op een nieuwe lokatie in New York in Tribeca.
Mijn tentoonstelling daar: Exhibition Of The Medicines had als thema gezondheidszorg. Niet een tentoonstelling over dramatische dodelijke ziektes maar over de banale gezondheidsperikelen waar wij allen elke dag wel mee bezig zijn: een verkoudheid, een afspraak met de huisarts, de namen van mijn fysiotherapeuten.
Toen ik de vertaling van Rode Vlekken op internet opzocht verscheen als eerste: red rashes in face not itchy, en ik maakte graag gebruik hiervan voor een nieuw muurschildering ontwerp.
Zoals ik de namen van mijn vrienden verwerkte in mijn muurschilderingen, maakte ik ook tentoonstellingen over lelijkheid, ruzie en geld, het schoonmaken van het huis, het huishouden en nu dan over lichamelijke ongemakken."
Door kleine alledaagse beslommeringen in een schilderij te vieren, wordt de waarde van een bepaald soort vrijheid bevestigd: de luxe om achterover te leunen en je over te geven aan een beetje muggenziften, metaforisch of anderszins.
Hettie Judah over Lily van der Stokker in Appollo Magazine
Lily van der Stokker
Rode Vlekken (ontwerp voor muurschildering), 2019/2023