Over Niels Post

Tedere guerrillakunst daar maakt Niels Post (Hoogezand-Sappemeer, 1972) naam mee. Mooie vervreemdende en min of meer onopvallende ingrepen in de openbare ruimte en meer recent in de tentoonstellingsruimte. Zijn strategisch geplaatste brievenbus midden op de Rotterdamse Erasmus brug bezorgde hem flink wat publiciteit en een stapel van 134 kaarten en brieven. Door met een nachtelijke actie als N. Post Erasmusbrug 1, 3072 Rotterdam te claimen als (illegaal) postadres werd die grootse en monumentale brug 9 weken lang een side-kick van een heerlijk speels kunstwerk. Onopgemerkt door veel voorbijgangers, intrigerend voor de oplettende passant. Minder bekend maar minstens even ontroerend en ontregelend tegelijk is zijn werk Fountain uit 2008. Een tijdelijke sculptuur in een park in Schiedam. Uit een heel gewone stadse prullenbak spuit een dartel fonteintje. Wat een sensatie moet het zijn om argeloos tegen zoiets aan te lopen.

Welke thema's zijn belangrijk in jouw werk?
Spam, computer gegenereerde tekst die niemand wil maar die overal opduikt, vormt de laatste jaren het basismateriaal van mijn beroepspraktijk. Ik gebruik het voor interventies op leegstaande winkelramen, wandsculpturen en ruimtevullende installaties. Zowel buiten op straat als binnen in een tentoonstellingscontext.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Geboren in Hoogezand-Sappemeer, opgegroeid in Winschoten en opgeleid aan de AKI in Enschede en het San Francisco Art Institute.

Wat inspireert je?
Het leven van alledag.

niels_post_tentoonstellingsoverzicht_01

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk? Start je met een idee, een verhaal of een beeld?
De laatste jaren heeft mijn werkproces een behoorlijke verandering doorgemaakt. Bij elke uitnodiging voor een tentoonstelling begon ik vroeger weer helemaal overnieuw met het zoeken naar, en het uitwerken van, een idee. Wat ik de laatste jaren merk is doordat ik in die computerspam ben gedoken, en daar echt op aan het doorwerken ben, ideeën veel natuurlijker ontstaan. Het een komt voort uit het ander.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
’s Ochtends ga ik naar mijn atelier en doe ik eerst twee uur mijn mail/administratie en Trendbeheer (www.trendbeheer.com) gerelateerde klusjes. Daarna begin ik met het maken van nieuwe werken. Rond een uur of 5 ga ik naar huis en dan ‘s avonds na het eten doe ik vaak nog wat computer- en leeswerk.

niels_post_tentoonstellingsoverzicht_02

Kun je voor ons je werkplek/atelier/studio omschrijven?
Sinds 2008 heb ik een atelier bij Kunst & Complex, een kunstenaarsinitiatief in de haven van Rotterdam. Het afgelopen jaar heeft in het teken gestaan van een grote verbouwing, het hele pand ging op de schop. Een hoop gedoe maar ik heb er nu wel een veel beter atelier voor terug. Met uitzicht op de haven, volop daglicht en een bijzonder aangenaam balkon.

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?
Mijn flipperkast, een Party Zone (Bally, 1991). Voor de rest probeer ik het zo leeg mogelijk te houden op materiaal en gereedschap na.

Kun je een plattegrondje tekenen van je studio/atelier?
Ja.

niels_post_atelier_01

Werk je graag met muziek of in stilte?
Beetje hoe het loopt, vaak in stilte.

Met welk materiaal werk je graag - is kleurgebruik voor jou belangrijk?
Ik heb niet een specifiek materiaal, dat voegt zich naar het idee waar ik op dat moment aan werk. Hetzelfde geldt voor kleur.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Om een idee zo goed mogelijk tot een beeld te maken. Het werk is af wanneer het op locatie is geïnstalleerd en/of uitgevoerd.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars? Waarom?
Jazeker, omdat ik het fijn vind om tussen goede en mooie werken te leven. Het geeft je energie en is stiekem ook best verslavend. Er is altijd wel een werkje dat je óók zou willen hebben!

niels_post_atelier_02

Deel deze pagina

Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: