Hans Wilschut – Ramp, Lagos, 2009 – € 350

Hans Wilschut (1966, Ridderkerk) heeft momenteel een fan-tas-tische presentatie in het Rotterdamse Boijmans. Een wandvullende foto van zo‘n 4 bij 8 meter op een lichtbox getiteld 'Perforated Perspective’ (gemaakt in 2010 in Nanjing) knalt je tegemoet in het trappenhuis. Drie grote anonieme wat morsige woontorens blokkeren het zicht op de horizon van een nachtelijk stadsgezicht.

De groen-geel oplichtende ramen verraden menselijke activiteit op een heel vroeg tijdstip.  Wilschut fotografeert industriële en stedelijke landschappen – bij voorkeur ’s avonds en ’s nachts. Bouwplaatsen, hijskranen, snelwegen, verlaten parkeerplaatsen van shoppingmalls, de choreografie van rolgordijnen van een kantoorkolos. Verhevigde grootstedelijke landschappen zo zou je het werk van Wilschut misschien kunnen omschrijven. Met zijn technische camera reist deze frequent flyer de wereld over op zoek naar geschikte locaties als Johannesburg, Dubai, Shanghai, Las Vegas, etcetera, etcetera. Dat hij zich door heel wat onrust en ruis heen moet slaan is goed te zien in deze video van de kunstenaar aan het werk op wat tot voor kort doorging voor de gevaarlijkste plek van Lagos. Bewonderenswaardig, zeker als je na enig doorklikken het resultaat ziet.

Dat Wilschut begonnen is als schilder is goed te zien. Door gebruik te maken van lange sluitertijden onstaat er vaak een wonderlijk buitenaards licht op zijn foto’s. Deze plassen licht en de afwezigheid van mensen geven zijn foto’s een onthecht en romantische lading: de universele moderne stad; ietwat losgezongen van haar bewoners en gebruikers.

In een column op de kunstportal van de AVRO zegt hij er zelf het volgende over:

“Sommige fotografie kan zich meten met schilderkunst. De maker van een fotowerk neemt vaak onomkeerbare beslissingen, doet vooronderzoek, sjouwt zich soms rot door stad en land met de zwaarste apparatuur. Het licht dat wordt gevangen hoeft geen toeval te zijn, misschien is er dagen op gewacht. De scherpte per ongeluk goed of geraffineerd heel bijzonder. De afgebeelde plek in een stad kan iets vertellen over die omgeving, maar ook over hoe de maker die stad zag. En misschien koos hij die plek wel heel bewust als metafoor voor een gedachte.”

De hier getoonde editie is verschenen bij het boek ‘Still Motion, lyric reflections on urbanism‘. Het is een wat abstract bovenaanzicht van een glossy oprit van een wat sjieker hotel in Lagos inclusief mal vijvertje, Märklin gazon en een gefröbeld hekwerkje. Heerlijk!

Check ook even het interview op het symphatiek Arttube kanaal van het Boijmans. De ingreep van Wilschut is net verlengd tot 17 april 2011.

Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: