FOAM weet dan ook van aanpakken, veel tentoonstellingen per jaar. Een spannende programmering met publiekstrekkers naast tentoonstellingen voor een kleiner publiek. Een actief betrokken social-media achterban (richting de 30.000 FB-vrienden) en een vooral een uiterst ondernemende spirit.
De vormgeving van FOAM Magazine, maar eigenlijk alles wat met de vormgeving en marketing van FOAM van doen heeft, is in handen van partner sinds het eerste uur Bureau Vandejong. Er is geen museum in Nederland dat zo’n goeie marketing heeft. En dat zichzelf zo bewust, speels en consequent als merk in de etalage zet. (Okee het Rotterdamse Boijmans mag er ook zijn).
Dat de nieuwe internationale fotobeurs Unseen uit de koker van FOAM komt is dan ook niet verbazingwekkend. Knap om in twee jaar tijd zo’n professionele beurs neer te zetten. Daar is veel energie en tijd ingestoken. Vorig jaar september zou de beurs eigenlijk haar eerste editie beleven, maar Unseen werd toen afgeblazen omdat een jaar te kort bleek om de zaak op poten te krijgen.
Als bonus kwam er een paar maanden geleden een zak met geld van het Blockbusterfonds. Zo kon het hele Westergasfabriekterrein gebruikt worden, een inhoudelijke tentoonstelling over Modefotografie toegevoegd worden en flink aan zichtbaarheid van het merk Unseen gedaan worden. Dat laatste kan je bijna niet zijn ontgaan… het is Unseen all over the place.
Ook leuk zijn de 400 vouchers van 1.000 euro die de BankGiroloterij (als tegoedbon uit te geven op Unseen) als prijs uitdeelde. 400.000 euro omzetgarantie voor de deelnemende galeries. Ongeveer de helft van het jaarlijkse Kunstkoopregeling budget…
Verzamelaars, liefhebbers en first-time buyers, iedereen komt aan zijn trekken. Uitstekende galeries uit binnen- en buitenland zijn inderdaad met mooie presentaties neergestreken in de Gashouder en het Transformatorhuis. Er is een uitgebreide randprogrammering met films, lezingen en een superleuke internationale kunstboekenbeurs in de Machinefabriek: Offprint (heerlijk DIY sfeertje).
Voor de beginnende kunstkoper is er The Unseen Collection in een glazen kas op het buitenterrein bevat 80 werken van de deelnemende galeries onder de 1.000 euro. Een beetje zoals onze WLA Lounge op Art Amsterdam. Je ziet hier echt hele mooie aanbiedingen en werken waar je hebberig van wordt. Daar zullen waarschijnlijk heel wat tegoedbonnen stukgeslagen worden.
De beurs zelf is voorbeeldig vormgegeven met sierlijke taartpunten in de ruige industriele Gashouder. De verlichting is uitstekend en het getoonde werk heel goed. Als het even kan moet je het echt met eigen ogen gaan bekijken. Het is allemaal van een on-Nederlandse allure. Stijlvol, hip en strak. Het is wel raadzaam online een ticket te kopen, vanmorgen stonden er mensen een half uur in de rij.
En dat te bedenken dat het hele terrein afgelopen weekend nog overstroomt werd door tennisfans voor de Davis Cup. Dinsdagmiddag 16:00 uur was de latex droog en konden de galeriehouders gaan inrichten. Knap werk.