
De Kunstmeisjes geven wekelijks – met een kritische blik – tips voor tentoonstellingen op hun website, Instagram en Facebook. Speciaal voor We Like Art spitten ze elke maand onze collectie door en kiezen ze hun favoriet. Waarom zouden zij dit werk het liefst aan hun eigen muur zien? Dit keer zijn dat ‘Neutral Zone #09 (Lucebert’s Ladder)’ & ‘Neutral Zone #10’ van Arjan van Helmond.
In Luceberts oude huis in Bergen kunnen tegenwoordig kunstenaars een residency doen; een soort langdurige logeerpartij in een andere omgeving dan hun eigen atelier om extra inspiratie op te doen en lekker door te kunnen werken. Lucebert (1924-1994) was een dichter en kunstenaar die bekend stond als voorman van de Vijftigers: een groep van dichters die het experiment aangaan.
Veel mensen, waaronder praktisch alle Rotterdammers, kennen hem misschien het beste van zijn dichtregel: ‘Alles van waarde is weerloos’. Deze zin in Rotterdam in neonletters op een gebouw aan de Blaak te lezen. In de jaren 50 vestigde Lucebert zich in het kunstenaarsdorp Bergen, samen met zijn echtgenote Tony Koek. Een naam die ons meteen doet verlangen naar een reep Tony Chocolonely’s gecombineerd met biscuitjes, maar dat terzijde.
Een van de residenten in Luceberts voormalige atelier is Arjan van Helmond (1971). Van Helmond schildert doorgaans de meest alledaagse onderwerpen. Vooral de omgeving waarin we ons dagelijks bevinden: ons huis en alles wat daarin voorkomt. De objecten zijn herkenbaar, maar Helmond wil meer dan alleen de werkelijkheid nabootsen. Hij probeert ons aan te zetten om ons emotioneel te verplaatsen in plekken en voorwerpen. Wat is er bijvoorbeeld gebeurd in een kamer? Wat hebben de voorwerpen allemaal meegemaakt? Ze zijn stille getuigen van verhalen, die vervolgens helemaal door de kijker kunnen worden ingevuld.
Je zou misschien verwachten dat het oude atelier van Lucebert de ultieme plek is om nog veel meer verhalende interieurs te scheppen. Bergen heeft Van Helmond echter naar een heel nieuwe plek toe geleid: de zee. Hij heeft het atelier niet helemaal verlaten: sommige objecten uit het atelier heeft hij verwerkt in de zeegezichten. In zijn werk ‘Neutral Zone #09 (Luceberts ladder)’ zien we, de titel verraadt het al, een ladder drijven. Deze heeft normaal gesproken een prominente plek in het atelier, maar heeft nu een mysterieus nieuw doel op zee gekregen.
Wij vinden het bijzonder om te zien hoe Van Helmonds residency in het oude huis van Lucebert een volledig nieuwe richting voor hem heeft betekend. Waar hij eerste hele afgebakende ruimtes schilderde, heeft hij door zijn verblijf in Bergen voor een onderwerp gekozen dat bijna eindeloos is. Zijn werken zijn de belichaming van ‘waardevol en weerloos’ én weergaloos.
NB Beide edities Neutral Zone en de serie Palmtrees and Gasstations zijn op dit moment te zien in onze tijdelijke ruimte aan de Van Diemenstraat. Van harte welkom tijdens het OPEN HUIS zondag 21 oktober as tussen 14 en 17 uur om deze (en veel meer) te komen bekijken!
Tekst: De Kunstmeisjes