Alle beschikbare Pannenkoeken staan onderaan deze pagina.
We bezochten onlangs het atelier van Roosen, een prachtige plek in een voormalige kazerne in Arnhem. Hier toonde ze haar eerste aanzetten voor de Pannenkoek als beeld, al in 1998 maakte ze schetsen van pannenkoeken in aquarel en de prachtige litho ‘Crêpe sur Mer’. Een geel bruine pannenkoekmaan met bruine spikkels, opgeworpen boven een nachtelijke zee. Het werk is mede geïnspireerd op maaltijden in Normandië vertelde ze.
“In de jaren 90 maakte ik na het eten van een crêpe aan de zee in Normandië de aquarel ‘Crêpe sur Mer’. Jaren later vertaalde deze vorm zich in glas. Tijdens het glasblazen in Tsjechië ontstond door het opendraaien van de bolvorm een rondvormige schijf, een pannenkoek. Dit was echt zo’n moment waarin het wonderlijke van het glas maken zich openbaart.”
“De crêpes /pannenkoeken maakte ik samen met glasmeester Jiri Pacinek in Tsjechië, hij heeft een heel goed gevoel voor vorm. Door een aantal ‘schijven’ te maken leek het erg op het bakken van pannenkoeken en kregen we steeds meer grip op de vorm, de dikte van het glas, de maatvoering en de juiste kleurencombinatie. Hoe dichter we bij de ‘pannenkoek’ kwamen hoe abstracter de vorm werd, universeler.”
Hoe ben je ooit bij het glasblazen terecht gekomen?
De passie voor het glasblazen is ontstaan tijdens het volgen van een workshop in glasblazerij de Oude Horn in 1988 bij glasblazer-kunstenaar Bernard Heesen en zijn vader. Ik raakte betoverd door het glasblaasproces; draaiend, vloeibaar, glinsterend roodgloeiend glas, de brullende ovens, het glas als gestolde energie.
Glasblazers zijn een soort van tovenaars die wereldwijd contact hebben met elkaar, zodoende kwam ik via via in contact met glasblazers in Tsjechië. Voor een project had ik 1000 verschillende wortels van glas nodig en de glasstudio’s in Tsjechië zijn beter ingesteld op een grote productie dan elders in Europa.
Ik ben altijd aanwezig bij het glasblazen om te zien hoe het proces werkt en mee te denken met de glasblazers. Het is een spannend avontuur in ontmoeting en samenwerking en zodoende krijgt het maakproces ook vaak een rol in mijn werk. Mijn werk bestaat vooral uit handgemaakt geblazen glas, dus niet in mallen geblazen, daardoor ziet het werk er telkens anders uit en noem ik het vaak gestolde energie. Dat is in de pannenkoekenserie duidelijk af te lezen.”
Wat zijn je plannen voor de komende tijd?
“Naast het verder ontwikkelen van mijn aquarellen, dat is een doorgaand proces, ben ik op dit moment ook bezig met het maken van beelden van hout in combinatie met glas. Verder ga ik voor een werkperiode naar Tsjechië om nieuwe glaselementen te maken voor een nieuw beeld op Begraafplaats Crooswijk in Rotterdam. Ook doe ik komende zomer mee aan het Aardenburg festival in België, waar ik een heel huis ga bekleden met glazen voorwerpen, een soort van ‘pannenkoekenhuis’.”
Over de multiple
Bestel de nieuwe multiple van Maria Roosen in onze webshop hieronder.
- Titel: Pannenkoek (2022)
- Oplage: circa 30, NB de rest van de reeks verschijnt in april 2022
- Materiaal: Geblazen glas, Pacinek studio, Tsjechië
- Diameter: circa 30 – 35 cm
- Gesigneerd, gedateerd en genummerd achterop het werk
- € 950
- Je kunt het werk aankopen met de KunstKoop van het Mondriaan Fonds
Maria Roosen is opgeleid aan het Moller Instituut (Tehatex) in Tilburg en studeerde aan de Kunstacademie Arnhem. In 1995 werd zij uitgenodigd voor deelname aan de Biënnale van Venetië. Zij exposeerde onder meer bij de Kunstvereniging Diepenheim in Diepenheim, in het Groninger Museum in Groningen, in het Stedelijk Museum Schiedam en in KAdE in Amersfoort. Haar werk is opgenomen in talloze museale collecties. Ze toont met grote regelmaat werk bij galerie Fons Welters in Amsterdam.
Maria Roosen kreeg de oeuvreprijs voor Nederlandse beeldhouwkunst, de Wilhelminaring 2006. In 2009 won zij de Singer Oeuvreprijs en toonde zij haar werk het Singer Museum in Laren. In 2020 won ze de Jeanne Oosting Prijs voor haar aquarellen.
De thema’s die terugkeren in het werk van Maria Roosen zijn vruchtbaarheid, groei, liefde en dood en telkens in een ambachtelijke uitvoering. Diverse technieken worden door haar ingezet: glasblazen, haken, breien, borduren, keramiek en tekenen. Grote glazen borsten in een fauteuil, een oneindig lange glazen rozenkrans om de nek van een heiligenbeeld, bomen met pastelkleurige lullen erin. Haar kunstwerken zijn indrukwekkend; zowel van onderwerp, materiaal, formaat en kleur.