Over Malin Persson

Na een periode op de Rietveld en Rijksakademie won Malin Persson (1978, Gränna, Zweden) in 2007 de Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst. Bij Persson gaan landschappen en natuur prachtig samen met abstractie. Geel-groenen in combinatie met zwart, grijs en met blauw van luchten toont zij de structuren in de natuur. Door donkere kaders en rasters aan te brengen – verandert het landschap dat zij ziet – alsof je door een lijst, een raam of een glas-in-lood-venster naar buiten kijkt.

Zoals ze zelf zegt omhelst het Zweedse landschap je, maar het Nederlandse panorama is open, je kijkt als het ware over de natuur heen. In Nederland bestaat het landschap voor haar uit lijnen, de horizon, de lijnen van lucht en water. Dat fascineert haar.

De grote schilderijen (200×300 cm) lijken een uitzooming van eerdere in vlakken verdeelde werken van haar hand. Tussen de gerasterde vierkantjes zie je nog net fragmenten van buiten – of is het een weerspiegeling van binnen? In andere werken uit dezelfde periode en daarna is het landschap weer duidelijker te herkennen.

Steeds is de kunstenaar op zoek naar puurheid, of het nu in een meer naar de werkelijkheid geschilderd wateroppervlak is of een verlichte horizon rond middernacht, het werk heeft zo’n fijne dromerige poëzie in zich.

exhibition-i-malin-persson

Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk?

Ik ben gefascineerd door het landschap. Waarschijnlijk omdat ik opgegroeid ben in een dorp waar de natuur altijd aanwezig was. Liefst bezoek ik plaatsen met dichte bossen en onvindbare paden.

Ik schilder het landschap omdat ik de historie van het landschap belangrijk vind. Ik heb veel tijd doorgebracht in de bossen van Zweden. Beelden van regen en zonlicht zijn terug te vinden in mijn werk door abstracte afbeeldingen ervan te maken. Ik schilder vaak vanuit een foto die mij herinnert aan bijzondere momenten.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?

Ik ben geboren en getogen in Gränna, een klein dorp in Zweden. Ik woonde daar tot mijn zestiende en verhuisde naar Jönköping om Kunst en Cultuur aan het Per Brahe Gymnasium te studeren (een middelbare school). Daarna had ik de keuze om verder in de kunst te studeren en besloot om naar de Örebro Art School te gaan. Voor mij was het een goede educatie en het voelde natuurlijk om te me verdiepen in de schilderkunst en mijn talent verder te ontwikkelen. Ik solliciteerde bij de Koninklijke Kunstacademie in Stockholm en de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en werd aangenomen bij beide academies. Ik besloot om naar het buitenland te gaan en begon aan de Gerrit Rietveld/Vrije Richting. In 2003 kreeg ik mijn bul als Bachelor of Arts en in 2006 werd ik toegelaten als Resident Artist aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam.

exhibition-malin-persson

Wat inspireert je?

De strijd tussen mens en natuur.

Kun je ons iets vertellen over hoe je begint aan nieuw werk? Start je met een idee, een verhaal of een beeld?

Vaak gebruik ik een foto of afbeelding als basis. Het is een instrument om mijn herinneringen tot leven te brengen en een gevoel te opwekken. Het is niet de bedoeling om de foto te kopiëren. Ik gebruik die als een kaart, die mij helpt de weg terug te vinden naar verschillende plaatsen en herinneringen. Ik schilderde de afgelopen jaren mijn afbeeldingen nooit rechtstreeks op een wit gegronde achtergrond. De eerste laag is meestal inkt of verdunde olieverf. Soms duurt het dagen of weken voordat ik begin het beeld te schilderen. Het schilderij krijgt dan vorm en ontwikkelt zich gedurende het proces. Ik werk zowel abstract als figuratief. Voor mij is het belangrijk dat ik blijf bij mijn eigen realiteit en niet probeer om de realiteit van anderen te schilderen. Voor mij zijn abstractie en figuratie met elkaar verbonden.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?

Mijn werkdagen verschillen. Ik probeer mij zelf niet te dwingen om naar het atelier te gaan. Dan stagneren mijn gedachten. Als ik in een flow zit werk ik het beste vroeg in de ochtend. Mijn schilderijen bestaan uit lagen verf en er zit veel tijd tussen elk laag verf. Het duurt lang voordat ik tot een eindresultaat bereik en ik verdeel mijn week daarom in verschillende periodes.

studio-malin-persson

Kun je voor ons je werkplek/atelier/studio omschrijven?

Mijn studio heeft prachtig licht dat binnenkomt door twee hoge ramen, wat heeft een goed effect op mij. Ik breng soms dagen door met alleen kijken naar een schilderij. Als ik een periode niet actief schilder, ben ik mijn werk aan het  bestuderen en analyseren.

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?

Ik heb geen ongewone items in mijn eigen studio, behalve een oude maar werkende grammofoon. Ik werk vaak in het atelier van een restaurator van Oude Meesters waar wel veel interessante dingen zijn om te bewonderen. Onder andere een mooie schedel van een onbekende persoon en oude schilderijen van de zestiende tot de twintigste eeuw. Veel bijzondere pigmenten en mooie boeken.

Werk je graag met muziek of in stilte?

Ik werk het liefst in stilte. Ik heb -zoals gezegd- een oude LP speler die ik soms aanzet.  Maar wanneer ik in stilte werkt houd ik mij niet meer bezig met de tijd. Als er muziek aanstaat, weet ik na iedere kant van een LP dat er weer een half uur vervlogen is en alles zo voorbij.

Met welk materiaal werk je graag – is kleurgebruik voor jou belangrijk?

Ik gebruik vaak Inkt, gouache en olieverf op linnen. Ik werk met een traditioneel palet.

Sinds ik meer begrijp van de schilderkunst van de  Hollandse 17 eeuw, ben ik meer bewust aan het schilderen. Zoals het mengen van kleur; het landschap bestaat niet uit tube groenen, gras en bladeren worden door de Oude Meesters geschilderd in bruine tinten. Een heel beperkt palet. Iedereen grijpt naar een verftube met groen in de winkel, tenzij ze hun geschiedenis kennen en meer verstand krijgen en ontdekken dat er geen puur groen voorkomt in het landschap. Er zijn vele tinten bruin.

Voor mij is kleur alles. Ik denk dat het daarom belangrijk is om af en toe juist zo’n tube groen te pakken om er achter te komen hoe makkelijk je een schilderij dood kan schilderen of in leven houdt. Er zijn momenten dat je experimenteert met verschillende technieken, mediums en effecten. Iedere ervaring is leerzaam.

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?

Ik ben op zoek naar de ‘juiste’ balans tussen vorm en kleur. Het is een proces tussen mij en het werk. Sommige schilderijen hebben meer tijd nodig dan anderen.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars? Waarom?

Ja, Het is inspirerend om werk te bezitten van andere kunstenaars.

 

 

Deel deze pagina

  • Malin Persson

    Tidig Morgon / Early Morning (2020)
     400,00 Lees verder:
  • Malin Persson

    The view from the island I (2017)
     950,00 Lees verder:
  • Malin Persson

    Landscape during the summer (2017)
     2.300,00 Lees verder:
  • Malin Persson

    Untitled (Pink Lake I & II) (2018)
     3.500,00 Lees verder:
  • Malin Persson

    Speech is silver silence is golden II (2016)
     4.860,00 Lees verder:
  • Malin Persson

    Landscape during the winter (2017)
     2.300,00 Lees verder: