Over Koen Delaere

Delaere hoort bij de generatie kunstenaars die opnieuw de mogelijkheden van abstractie en expressie onderzoeken. Om zichzelf op het doek maximale vrijheid te geven, hanteert hij bij elke serie een aantal vaste voorwaarden in de keuze van materiaal, gereedschap, drager en handeling. Hij gebruikt alleen standaardformaten doek, alleen kleuren rechtstreeks uit de tube en legt een vooraf bekend ritme in zijn bewegingen. Muziek speelt daarbij ook een grote rol.

Koen Delaere woont en werkt in Tilburg. Zijn werk is in veel musea en tentoonstellingsruimten zoals in New York, Brussel, Dusseldorf, Berlijn, Amsterdam, Utrecht, Tilburg, Japan en Brazilië te zien geweest. Eerlijk gezegd gaat het als een speer met zijn internationale carrière. Zijn werk is inmiddels opgenomen in de collecties van musea, bedrijfscollecties en privé-collecties over de hele wereld. En niet te vergeten ook in de privé-collectie van Jennifer Lopez ;-). In 2007 was hij winnaar van de prestigieuze Wolvecampprijs voor de Schilderkunst.

We Like Art Wall bij Object Rotterdam

Wij werken al een hele poos samen met Koen, we maakten onder andere een Wall bij Object Rotterdam in het NAI in 2002, en toonden zijn werk bij Lust For Life in de Westergas en bij de laatste We Like Art Show @ Art Rotterdam 2017.

Lust For Life, Painting Today, Westergasfabriek 2016

Delaere hoort bij de generatie kunstenaars die opnieuw de mogelijkheden van abstractie en expressie onderzoeken. Om zichzelf op het doek maximale vrijheid te geven, hanteert hij bij elke serie een aantal vaste voorwaarden in de keuze van materiaal, gereedschap, drager en handeling. Hij gebruikt alleen standaardformaten doek, alleen kleuren rechtstreeks uit de tube en legt een vooraf bekend ritme in zijn bewegingen. Muziek speelt daarbij ook een grote rol.

Het schilderen an-sich, de fysieke bezigheid, is belangrijk voor de kunstenaar. Dikke lagen verf op verf, klodders, spuitverf, de handelingen van het schilderen zijn terug te lezen in het werk. Een werk ontstaat dan ook altijd in één sessie. Die kan een half uur duren, of soms tien uur in beslag nemen, maar Delaere werkt nooit de volgende dag nog door aan een schilderij.

Koen Delaere woont en werkt in Tilburg. Zijn werk is in veel musea en tentoonstellingsruimten zoals in New York, Brussel, Dusseldorf, Berlijn, Amsterdam, Utrecht, Tilburg, Japan en Brazilië te zien geweest. Eerlijk gezegd gaat het als een speer met zijn internationale carrière. Zijn werk is inmiddels opgenomen in de collecties van musea, bedrijfscollecties en privé-collecties over de hele wereld. Hij werkte afgelopen zomer in een gastatelier op Mallorca en maakte daar onder andere aan een nieuwe reeks werken op papier. We vroegen Koen naar zijn atelierleven.

Welke thema’s zijn belangrijk in jouw werk?
Sensatie en systematiek.

Waar ben je opgegroeid en opgeleid?
Ik ben opgegroeid in Brugge, Johannesburg, Zeeuws Vlaanderen, ik ben opgeleid in Tilburg.

Wat inspireert je?
Ik vind die vraag altijd grappig, inspiratie komt van goddelijke influistering, en suggereert een passieve houding, wachten tot god je in je oor fluistert. Voor sommige kunstenaars werkte het ook zo, Agnes Martin lag net zo lang in haar bed tot ze een visioen kreeg. Maar ik hecht erg aan het idee van Bruce Nauman: ‘bored in the studio’. Verveling wordt erg onderschat in onze tijd, alles moet opgevuld worden met afleiding en likes.

Door je te vervelen ontstaan vaak nieuwe ideeën, je hersenen accepteren geen sleur en gaan autonoom aan de slag. Oliver Sachs heeft het in ‘een schitterend ongeluk’ over ons bewustzijn als een autonoom ding, dat zonder oorzaak en gevolg zelf ideeën en gedachten genereert. Hij zegt dat we in onze slaap ons grootste bewustzijn hebben omdat we dan niet afgeleid worden door de werkelijkheid.

Hoe ziet je gemiddelde werkweek er uit?
Ik heb eigenlijk geen gemiddelde weken, ik heb periodes dat ik schilder en periodes dat ik niet schilder. Allebei zijn even belangrijk voor het werk. Als ik schilder dan schilder ik net zo lang tot het af is, in intensieve periodes. Verder is er uiteraard kantoorwerk, fotografie, transport, bekisting, en ik geef les. Als ik niet schilder dan loop ik veel, lees ik veel, kook ik samen met vrienden, etc.

Kun je voor ons je atelier in Tilburg omschrijven?
Een ruimte zonder ramen met een brede lichtstraat over de gehele lengte, aan 1 kant een rek als opslag. 2 Stoelen waar ik op sta als ik schilder, 1 stoel om te zitten. Een korte gang die ook dienst doet als houtwerkplaats. Een vuile vloer en een schone vloer.

Kun je 3 ongewone items opnoemen in je studio?
Nee, alles heeft zijn functie en is daardoor gewoon.

Werk je graag met muziek of in stilte?
Altijd met muziek, ik ben een echte muziekfreak, altijd al geweest. Sinds mijn 10e verzamel ik lp’s. Op mijn atelier gebruik ik Spotify, playlisten met van alles wat me op dat moment interesseert, Afrikaanse muziek, hardcore, experimentele disco, electronisch, wat me maar in de mood brengt. Arthur Russel, Pissed Jeans, Ciccone Youth, Rammelzee, Kyeremateng, Congos, Sun Araw, Gore.

Met welk materiaal werk je graag – is kleurgebruik voor jou belangrijk?
De materialen kies ik op hun kleur, in olieverf heb je heel andere kleurmogelijkheden dan in acryl, alkyd of autolak. De namen van olieverf zijn afkomstig van de samenstelling van het pigment; zinkwit verwijst naar zinkoxidatie, in autolakken zijn de namen pure fantasie; coca cola, dolfijnblauw en de pigmenten kunstmatig.

 

Online catalogus ’66 works on paper’ (2018)

Kleur is een fenomeen, de materialen zelf hebben eigenlijk geen kleur maar reflecteren slechts een gedeelte van het kleurenprisma van zonlicht. Hoge kwaliteit olieverf bevat zoveel pigment dat de kleur die teruggekaatst wordt overweldigend is.

 

 

Waar streef je naar in je werk? Wanneer is een werk voor jou af?
Dat varieert per werk, of per groep werken.

Heb je zelf thuis werk van collega kunstenaars?
Ik heb voornamelijk werk dat ik gekregen heb of geruild met bevriende kunstenaars zoals Vaast Colson, Sigrid Calon, Daniel Schubert, Matthias Dornfeld, Piet Dieleman, Wendy White.

 

Koen Delaere, Zonder titel, #33 (2018), grafietstift, oilstick, carbonpapier en olieverf op papier, 50 x 30 cm.

 

Deel deze pagina

  • Koen Delaere

    40 works on paper (Mallorca 2017) #47
     550,00 Lees verder:
  • Koen Delaere

    40 works on paper (Mallorca 2017) #34
    Uitverkocht Lees verder:
  • Koen Delaere

    40 works on paper (Mallorca 2017) #1
     550,00 Lees verder:
  • Koen Delaere

    40 works on paper (Mallorca 2017) #25, ingelijst
     675,00 Lees verder:
  • Koen Delaere

    40 works on paper (Mallorca 2017) #20
     550,00 Lees verder: