Beschikbare edities van Scarlett Hooft Graafland

Scarlett Hooft Graafland (1973, Maarn) ziet haar werken eerder als sculpturen dan als fotografie. Ze reisde inmiddels voor haar projecten naar Israel, New York, IJsland, Bolivia, China, Canada, Madagascar en Vanatua. Ze bedenkt ter plekke wat ze wil fotograferen, zoekt naar materialen en improviseert met situaties.

Blue People

Blue People, 32 x 40 cm, in Profilex baklijst (oplage 50), 625 euro

Zelfs spreekt ze over sculpturen die ze in het landschap plaatst. “Het landschap vertelt een verhaal en ik probeer daar grip op te krijgen.” Hoewel Hooft Graafland veel foto’s ensceneert met objecten, speelt toeval toch een grote rol. Ze werkt met een analoge camera en ziet thuis pas – na het ontwikkelen van de rolletjes – het resultaat van de foto’s. Ze gebruikt geen Photoshop of bewerking achteraf, ze laat bewust zien hoe het in elkaar zit.

In samenwerking met inwoners van het gebied, bij wie zij vaak zo’n drie maanden verblijft, laat zij de beelden in haar hoofd werkelijkheid worden. In maar een paar uitgekiende opnamen legt ze de sculpturale performances vast.

We zijn heel trots dat we in nauwe samenwerking met Scarlett nu een flink aantal edities kunnen tonen en aanbieden aan onze lezers. In deze PDF (klik hier) staat een overzicht van de beschikbare werken + prijzen. In deze post lichten we een aantal werken uit omdat er zulke mooie verhalen vast zitten aan de bijzondere foto’s.

VIDEO: Mooi om te zien hoe Scarlett Hooft Graafland aan het werk is op locatie, in dit geval Madagascar. Je ziet in de video making-of beelden van Mothers of The Forest, Chez Pierrot en Blue People.

Madagascar

Scarlett reisde een aantal keer naar Madagaskar. In eerste instantie trok het eiland haar vanwege de natuur en eeuwenoude baobab-bomen, maar al snel bleken de lokale omstandigheden nog indringender. “Ik had me alleen niet gerealiseerd dat het land enorm ontbost is en enorme erosie – en dat het land nauwelijks nog bestuurd wordt. Politiek is het er een chaos en het is niet ongevaarlijk op veel plekken.”

shg-turtleTurtle, (2012), 60 x 75 cm, in witte Profilex lijst met Artglass (oplage 8)

Zo kwam ze erachter dat het niet goed gaat met de schildpadden in Madagaskar, de populatie neemt af en veel schilden worden als souvenir verkocht. In een vulkanisch gebied fotografeerde ze het kind van een vriend onder een groot schildpaddenschild, wat een speels, maar ook kwetsbaar beeld oplevert. Ook ontdekte ze dat slaven vroeger blue people werden genoemd en vertaalde dit element in een aantal van haar foto’s door blauwgeverfde kinderen in het landschap te fotograferen.

My White Knight

My White Knight, 60 x 75 cm, in witte Profilex lijst met Artglass, (oplage 12)

Bolivia

Deze waanzinnige beelden van trucks op een afgelegen zoutvlakte in Bolivia zijn inmiddels al de hele wereld over gegaan. Zinderende stillevens met trucks plus wonderlijke lading onder een vaak krankzinnig blauwe hemel. Scarlett vertelde ooit tijdens een We Like Art middag over haar belevenissen in Bolivia. Reizend met de trein van La Paz naar de zoutwoestijnen met staven dynamiet in haar bagage voor bovenstaande foto. Over de lastige dosering van de hoeveelheid dynamiet om alleen de zoutberg en niet de hele truck te laten ontploffen. Of over de vele zakken gekeurde gemalen en gedroogde peperpoeders die ze meezeulde en gebruikte voor een aantal foto’s.

Blue Reindeer in herd

Blue Reindeer in herd, opgeplakt op aluminium achter Diasec plexiglas of in witte Profilex lijst met Artglass 28 x 80 cm (oplage 12)

Noorwegen

Voor de rendier-serie verbleef ze in het midden van Noorwegen bij een Sami familie die een enorme kudde rendieren hoedt in het berggebied. Een paar weken lang bivakkeerde ze in dit bijzondere gebied om getuige te zijn van het vertrek van de kudde rendieren. Haar fascinaties: de macht van de natuur, de daardoor soms barre leefomstandigheden van de mens en de tegenstelling met het gecultiveerde en welvarende Nederland. De kleine, vervreemdende, vaak gekleurde toevoegingen aan de overweldigende natuur in haar werk laten deze fascinaties prachtig samen komen. “Combining the man-made and the natural as a fragmented story”.

We hebben in opdracht van het AMC een mooi videoportret gemaakt van Scarlett waarin ze uitgebreid vertelt over de omstandigheden waarin ze gewerkt heeft in Noorwegen.

Informatie over de werken van Scarlett Hooft Graafland

Goed om te weten: Scarlett werkt voor het afdrukken van haar negatieven nauw samen met AAp-lab (Amsterdam Analogue Printing). De meester van de analoge print Peter Svenson is internationaal vermaard vanwege zijn lab, deskundigheid en ervaring. De werken van Scarlett worden ingelijst bij Profilex in Amsterdam. Het team van Profilex levert lijsten van museale kwaliteit. Onder zie je het werk Chez Pierrot in de bijbehorende lijst. De levertijd van de foto’s in lijst is over het algemeen 6 tot 8 weken. Alle genoemde prijzen zijn inclusief lijst.

In deze PDF (klik hier) staat een overzicht van de beschikbare werken + prijzen. Mail ons (klik hier) als je meer informatie of een prachtig werk van Scarlett wil bestellen.

Scarlett Chez Pierrot @ Home

Chez Pierrot, opgeplakt op aluminium in Profilex lijst (oplage 15)

Meer lezen?

Mooie interviews:
http://www.huismarseille.nl/nl/nieuws/scarlett-hooft-graafland-praat-met-nanda-van-den-berg
http://air-near-my-fingers.tumblr.com/post/65522166454/interview-met-scarlett-hooft-graafland-over-haar

Inspiratiebronnen Scarlett:
http://www.mistermotley.nl/en/salon/scarlett-hooft-graafland-i-dwell-possibility

 

Als eerste informatie ontvangen over nieuwe edities en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: