We Like Art @ Art Rotterdam 2015, foto Maarten Tromp
Wie doen er mee aan Editions & Multiples?
1646 Den Haag, Annie Gentils, Borzo Gallery, BRADWOLFF PROJECTS, C&H gallery, CINNNAMON, Dapiran Art Project Space, DE PLAYER, Dürst Britt & Mayhew, ELLEN DE BRUIJNE | EDITIONS, Flatland Gallery, Francis Boeske Projects, Galerie Fons Welters, Galerie Ramakers, Galerie Roger Katwijk , Galerie Ron Mandos, Galerie van den Berge, GERHARD HOFLAND, Juliette Jongma, Livingstone gallery, Maurits van de Laar, P/////AKT, RAM, SCHWARZ CONTEMPORARY, Seelevel Gallery, Slewe, THE RAVESTIJN GALLERY, VIVID, Vleeshal, Wagemans en Willem Baars Projects.
Er is volgende week bij ons werk in oplage te zien van toonaangevende kunstenaars, geprijsd tussen 95 en 2.000 euro. Erg leuk als je komt kijken. Hier vast een aantal werken die straks te zien zullen zijn.

In samenwerking met Francis Boeske Projects
Lieven Hendriks, Untitled, 2017, acrylic on canvas, 40 x 45 cm, edition 3, € 1.350-
Lieven Hendriks (1970) is een schilder die de kijker steeds opnieuw weet te bedriegen. Je denkt naar een gebroken ruit te kijken of naar een gat in een schilderij, maar uiteindelijk blijkt het slechts verf te zijn. Zo ook bij dit schilderij met drie spijkers die hun schaduwen werpen op klodders verf. Die spijkers zijn dus geen spijkers, maar zijn heel realistisch geschliderd. Hendriks schildert vaak van die alledaagse, onbelangrijke dingen, waarmee hij je verwart en de aandacht legt op het kijken.

In samenwerking met C&H Gallery
Jantien Jongsma, In het donker op de fiets, 2017, Risoprint, 40 x 28 cm, in lijst, oplage10, € 550,-
Jantien Jongsma (1965) maakt veelal hele grote tekeningen waarin vele verhalen verborgen lijken te zijn. Jongsma laat zich inspireren door folkloristische kunst, omdat ze de ongedwongenheid en directheid daarvan waardeert. Deze print is vergeleken met haar andere werk klein, maar het is minstens zo gelaagd. Het lijkt alsof snippers verf over elkaar heen liggen en samen een verhaal opbouwen, terwijl ze tegelijkertijd een gedeelte verborgen houden. Het zijn met name abstracte vormen, die ook aan architectuur doen denken met daarbij een figuur op de fiets.

In samenwerking met ELLEN DE BRUIJNE | EDITIONS
Otto Berchem, No Hay Trabajo Para Todos, 2011, Gouache and pencil on Hahnemuhle cotton rag, 30 x 39 cm, uniek werk in lijst, € 1.950,-
Dit werk van Otto Berchem (1967) is onderdeel van het project Blue Monday dat onder andere bestaat uit tekeningen, fotocollages en schilderijen. De werken grijpen terug op de medische conditie synesthesie, waarbij zintuiglijke waarnemingen invloed op elkaar hebben. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld geluiden proeven of kleuren zien als ze muziek horen. Berchem maakte een kleurenalfabet dat hierop geïnspireerd is, waarbij iedere letter van het alfabet een andere kleur heeft. Met die kleuren heeft hij het protestbord op deze foto veranderd. De kleuren die nu door de protesteerders worden uitgedragen vormen het woord Forgive. Het protest wordt hiermee niet alleen getransformeerd tot een kleurrijke taal, maar Berchem stelt ook direct het protesteren op zich ter discussie.

In samenwerking met Ravestijn Gallery
Nico Krijno, Untitled (Roof Piece) Form Study with steel and wood, 2014, Inkjet print on photorag paper, natural wood frame with optiwhite glass, 40,5 x 34,5 cm, oplage 5, € 1.750,-
De Zuid-Afrikaanse fotograaf Nico Krijno (1981) speelt met materialen die hij tegenkomt. Hij bouwt vaak zeer tijdelijke installaties die na het fotograferen direct omvallen of gewoon niet meer van belang zijn als object op zich. Krijno is geïnteresseerd in ruimtelijke illussies die hij creëert door onbekende sculpturen vast te leggen met de camera. Door de schaal wordt het vaak een vervreemdend beeld. Zo ook bij dit object, waarbij haast niet te zien is wat nou schaduw of fragiele sculptuur is. In combinatie met de diagonalen op de grond zorgt het voor een vreemde dieptewerking waarbij niet duidelijk is hoe groot dit eigenlijk is of wat het is.

In samenwerking met P/////AKT
Derk Thijs, Cosmic Receiver, 2011, Blown egg, peanut shells and sequines in cardboard box, 31,5 x 13 x 5,5 cm, oplage 31, € 250,-
In het werk van Derk Thijs (1977) is duidelijk te zien dat hij wordt beïnvloed door andere tijden en andere culturen. Thijs wil tijdloze schilderijen en sculpturen maken waarmee hij de waan van de dag ontstijgt. Alsof je uit deze tijd in een andere dimensie stapt. Zijn werken zijn zeer gelaagd en cryptisch, met mensfiguren en allerlei abstracte symbolen. De sculpturen bevatten vaak verschillende materialen als hout, papier, verf, draad en glas en soms zelfs eieren of pindaschillen zoals bij zijn Cosmic Receiver.

In samenwerking met Gerhard Hofland Gallery
Koen Delaere, Blue from the Suite “Brooklyn Waterfront”, 2015, Ets met aquatint in lijst, 95 x 71 cm, oplage 50, € 1.250,-
Koen Delaere (1970) bevraagt in zijn werken het schilderen op zich. Door kleuren gelaagd aan te brengen, zijn eigen werk in spiegelbeeld te herhalen of de verf naar beneden te laten vallen onderzoekt Delaere het schilderproces. In 2015 werkte hij een tijdje bij Burnet Editions in New York, waar hij erachter kwam dat hij ook met etsen een vorm kan laten ontstaan door met het materiaal te spelen. Het was een verrassing voor hem dat schilderkunst en etsen zo op elkaar kunnen lijken. In de ets reflecteert hij zijn omgeving in New York. Je kunt er wolkenkrabbers in herkennen, maar ook het weerschijnende zonlicht op kabbelend water.

In samenwerking met Galerie Maurits van de Laar
Marcel van Eeden, Cat 2.8 Desserts, 2015, lithography, 19 x 28 cm, oplage 36 € 365,-
Marcel van Eeden (1965) tekent naar aanleiding van bestaand beeld dat hij vindt in tijdschriften, kranten en boeken. Deze beelden dateren altijd van voor zijn geboorte, omdat Van Eeden gefascineerd is door de tijd die je zelf niet hebt meegemaakt. Door de bestaande beelden op zijn eigen manier te hergebruiken probeert hij die tijd toe te eigenen. Vaak creëert hij verhalen op basis van bestaande figuren of gebeurtenissen. Daarnaast maakt hij ook series waarin hij de wereld van voor 1965 categoriseert, bijvoorbeeld door treinen, voedsel, explosies, geweren of kleuren af te beelden. Categorie 2.8 bestaat uit zoete pastelkleurige desserts. In deze serie komt Van Eedens interesse voor posters uit de jaren 40 en 50 naar voren.